چکیده:
نظام های آموزشی و فعالیت های حاکم بر آن، با توجه به پیشرفت جوامع، همواره دستخوش تغییر وتحول
است. در جوامع پیچیده و پیشرفته، سرعت تحول نظامهای آموزشی آنچنان سریع است که هر چند سال
یکبار، در ساختار نظام آموزشی دگرگونی کلی ایجاد میشود. تدریس موثر در کلاس درس نیاز به
مهارت های عالمانه و فنی دارد. گرچه بیش تر تجربیات موجود، غیرمستقیم به دست میآیند، ولی چنین
شرایطی اتفاقی است و فاقد مقررات خاص. چنانچه معلمان بخواهند در طول سال تحصیلی از یک فضای
آموزشی موفق برخوردار باشند، طراحی، اجرا و ارزش یابی فعالیت های یاددهی، یادگیری فراگیران را باید
محور اصلی و تعیین کننده ی آموزش خویش قرار دهند. اولین گام برای موفقیت در کار معلمی، ایمان به
رسالت معلم و عشق ورزیدن به شاگردان است. معلم باید از ویژگیهای شخصیتی مطلوبی نیز برخوردار
باشند، زیرا شخصیت او، وعلاقه و ایمانش از عوامل بسیار مهم و موثر در فرآیند آموزش است. یک معلم
خوب در درجه اول باید انسان خوبی باشد، مگر نه اینکه وظیفه او همچون وظیفه انبیاء است، ومگر نه اینکه
به بسیاری از بزرگان و مصلحان اجتماعی، صفت معلم و مربی بزرگ دادهاند. اگر انسان بودن وانسان
دوستی در هسته ی مرکزی فعالیت های معلمان قرار نگیرد، هرگز درکار خود موفق نخواهند بود.
خلاصه ماشینی:
امروز معلمان نميتوانند صرفاً به اتکاي داشتن مدرک ديپلم يا ليسانس وارد کلاس شوند، زيرا شناخت شاگردان و آگاهي از فرآيند تدريس ، نخستين نيازي است که هر معلم کار آمد بايد احساس کند.
معلم بايد قادر باشد با شناخت شاگردانش محتواي آموزشي را تا حد امکان ، براساس نيازهاي آنان انتخاب کند و با در نظرگرفتن توانائيهاي ايشان به ايجاد وضعيت مطلوب آموزشي اهتمام ورزد، او بايد ضمن هماهنگي لازم بين ويژگيهاي فردي و فعاليت هاي آموزشي، آموزش و يادگيري را براي آنان به صورت تجربه اي شيرين و لذت بخش درآورد.
اين تعريف دو ويژگي خاص براي تدريس مشخص ميکند : ١- وجود تعامل يا رابطه ي متقابل بين معلم و شاگرد.
(احديان ، محمد، ١٣٦٨) 1- Mutchieli 2- Azobel 3- Method ٤- صفوي، امان الله ، کليات روش ها وفنون تدريس ، انتشارات معاصر، تهران ، ١٣٦٩، ص ٢٣٨ روش تدريس معلم محور (مکانيستيک ) در اين روش ، انسان بعنوان موجودي غيرفعال ، تهي، وانفعالي در نظر گرفته ميشود، که ذاتاً تنبل و تن پرور است .
اما کتاب ، جايگزين روش هاي مستقيم انتقال دانش شد و اين پيش داوري را به وجود آورد که کلمه ي مکتوب ، و تکرار شفاهي آن ، به مراتب ارزشمندتر از درس هايي است که از زندگي روزمره ميآموزيم برتر دانستن کلام مکتوب برکلام شفاهي، هنوز عميقاً در اکثر نظام هاي آموزشي کنون به چشم ميخورد.
در واقع ، در اين روش ، تدريس عبارت است از ارائه مفاهيم به صورت شفاهي يا کتبي از طرف معلم و تکرار و حفظ کردن و پس دادن آن توسط شاگردان .