چکیده:
نیروی انسانی، نقش مهمی در موفقیت و پیشرفت سازمان دارد. دستیابی به اهداف در سازمانها هنگامی
میسر میشود که پیشرفت های اخلاقی کاری در بین کارکنان وجود داشته باشد. هدف اصلی پژوهش
حاضر، بررسی رابطه بین سرمایه فکری و کفایت اجتماعی با اخلاق حرفه ای کارکنان آموزش و پرورش
مناطق شهرستان خلخال بخش خورش رستم و منطقه شاهرود در استان اردبیل می باشد. روش تحقیق از نظر
هدف کاربردی و از نظر روش در زمره اکتشافی و توصیفی – پیمایشی میباشد به شمار میآید. روش
گردآوری دادهها در این تحقیق از نوع میدانی و همچنین کتابخانه ای می باشد. جهت گردآوری اطلاعات
در این تحقیق از پرسشنامه های طراحی شده با در نظر گرفتن ابعاد موضوع مورد مطالعه استفاده شده است
که از روایی و پایایی لازم برخوردار است. برای روایی پرسشنامهها در ارتباط با کاربرد آن در آزمونها از
نظر اساتید ذی فن و همچنین تحلیل عاملی تائیدی جهت روایی سازه استفاده شده است و جهت پایایی آن
نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارکنان آموزش و
پرورش شهرستان خلخال، منطقه شاهرود و خورش رستم که تعداد آنها ١٧٥نفر میباشند. بدین منظور
تعداد ١٢٠ پرسشنامه بین کارکنان و مدیران آموزش و پرورش شهرستان خلخال، منطقه شاهرود و خورش
رستم که به روش تصادفی ساده از بین جامعه آماری انتخاب شدهاند، توزیع و جمع آوری گردیده است.
جهت بررسی و آزمون فرضیهها از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج پژوهش در بررسی وضعیت
متغیرهای تحقیق نشان میدهد که مقدارآماره t برای ابعاد سرمایه فکری و کفایت اجتماعی و اخلاق
حرفه ای در سطح خطای ٠. ٠٠١ و معنادار است بنابراین نتایج به دست آمده میانگین متغیرها و ابعاد هریک
بالاتر از ٣. ٥ و بالاتر از حد متوسط است و برای سازمان مناسب میباشد. نتایج نشان میدهد سرمایه فکری
و کفایت اجتماعی با اخلاق حرفه ای کارکنان آموزش وپرورش رابطه دارد. همچنین از میان انواع متغیرهای
پیش بین (کفایت اجتماعی و سرمایه فکری)، سرمایه فکری نسبت به بقیه عوامل به میزان بالاتری قادر
است تا واریانس اخلاق حرفه ای را مورد پیش بینی قرار دهد. همچنین، در مرتبه بعدی، کفایت اجتماعی
میتوانند واریانس اخلاق حرفه ای را مورد پیش بینی قرار دهند. بنابراین فرض صفر برای هر یک از متغیرها
رد میشود و شش فرضیه تحقیق، تایید شده است
خلاصه ماشینی:
هدف اصلي پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين سرمايه فکري و کفايت اجتماعي با اخلاق حرفه اي کارکنان آموزش و پرورش مناطق شهرستان خلخال بخش خورش رستم و منطقه شاهرود در استان اردبيل مي باشد.
نتايج پژوهش در بررسي وضعيت متغيرهاي تحقيق نشان ميدهد که مقدارآماره t براي ابعاد سرمايه فکري و کفايت اجتماعي و اخلاق حرفه اي در سطح خطاي ٠.
روش تجزيه وتحليل داده ها تحقيق حاضر به دنبال بررسي رابطه بين سرمايه فکري و کفايت اجتماعي با اخلاق حرفه اي، کارکنان آموزش وپرورش است ، در ابتدا براي سنجش مدل از پرسشنامه استاندارد استفاده شد وسپس به منظور انجام آمار توصيفي و آمار استنباطي در بخش کمي پژوهش از نرم افزار SPSS استفاده شد.
در جدول ٧، نتايج آزمون ضريب همبستگي پيرسون به منظور تبيين رابطه بين سرمايه فکري و اخلاق حرفه اي ارائه شده است .
نتايج نظري تحقيق هدف اصلي پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين سرمايه فکري و کفايت اجتماعي با اخلاق حرفه اي، کارکنان آموزش و پرورش مي باشد.
بحث و مقايسه تحقيق حاضر با هدف بررسي رابطه بين سرمايه فکري و کفايت اجتماعي با اخلاق حرفه اي، کارکنان آموزش وپرورش انجام شده است .
بدين منظور روابط ميان سرمايه فکري و کفايت اجتماعي با اخلاق حرفه اي، کارکنان آموزش و پرورش بررسي شده است .
ــ شناسايي متغيرهاي تعديل گر در روابط ميان مفاهيم معرفي شده در مدل تحقيق حاضر و ارائه مدل غنيتر در خصوص بهبود اخلاق حرفه اي کارکنان بر اساس مولفه هاي اثرگذار کفايت اجتماعي و سرمايه فکري براي سازمان .