چکیده:
با توجه به اهمیت خواندن در این پژوهش موارد ذیل ذکر شده است:
ــ اهداف خواندن
ــ راه کارهایی جهت بهتر خواندن
ــ راه حلها و چگونگی اجرای راه حلها
ــ چگونگی به دست آوردن اطلاعات در رابطه با مشکل دانش آموز
این پژوهش که برای کارورزی ٢ در پایه چهارم مدرسه سید جواد صدیقی واقع در استان زنجان انجام شده
است. مساله ی مورد نظر من، ضعف روخوانی علی بود که در خواندن مشکل داشت و نمیتوانست به
راحتی درس رو از روی سطر بخواند و اکثرا سطرها را هنگام خواندن درس گم میکرد. هدف از انجام
این تحقیق، بهبود وضع دانش آموز در درس مورد نظر و نهایت تلاش برای رسیدن به این بود که مشکل
علی حل شود و بتواند بدون غلط خواندن درس را بخواند. همچنین من این مشکل را زمانی متوجه شدم که
دکتر احمدی به مدرسه آمد و تکلیف کارورزی را به ما گفتند که در این ترم کارورزی چه کارهایی باید
انجام دهیم و هنگامی که تکلیف مشخص شد که باید روی یک دانش آموز که دارای مشکل یا اختلالی
در درسی میباشد من برای پیدا کردن مشکل در دانش آموزان در ساعت های بعدی سعی کردم توجه
بیشتری به آنها داشته باشم و با دقت بیشتری آنها را زیر نظر بگیرم که در نهایت متوجه مشکل علی در
این مورد شدم و سعی کردم تا این وضعیت را تغییر دهم و انگیزه برای یادگیری در وجود دانش اموز مورد
نظر به وجود آورم. و نتیجه آن که پس از مطالعه، تحقیق، بحث و تبادل نظر با اساتید و همچنین اطاعات
مدیر و معلمان و دانش آموزان، تحقیقات اینترنتی و تجربیات شخصی خودم، توانستم این مشکل را تا
حدود زیادی در دانش آموز حل کنم تا بتواند بدون مشکل روخوانی را انجام دهد.
خلاصه ماشینی:
واژه هايکليدي: کارورزي، اختلال ، درس خواندن روخواني هدف هاي انجام اين پژوهش : هدف کلي: ــ چگونه توانستم مشکل روخواني علي دانش آموز چهارم ابتدايي را حل کنم ؟ اهداف جزيي: - آشنايي بيشتر با روش ها و راه کارهايي جهت بهتر خواندن .
در اين پژوهش سعي شده با استفاده از نظر همکاران و کمک مادر و کمک دانش آموزان ديگر در کارهاي تيمي تا حدودي مشکل دانش آموز پايه ي چهارم که در روخواني ضعف شديدي داشته و اين ضعف روي دروس ديگر او نيز تأثير داشته بررسي شود و تا حدودي هم مؤثر بوده است .
خلاصه ي يافته ها: خلاصه ي يافته ها پس از تجزيه وتحليل عبارتند از: ــ زير لبي و آهسته خواندن ــ مکث و توقف زياد بين تلفظ کلمات ــ اشتباه ديدن کلمات ــ عدم توجه به چگونگي خواندن جمله ــ گم کردن سطر ها ــ فراموش کردن مفاهيمي که خوانده ــ عدم فهم معناي عبارت چگونگي اجراي راه حل ها پس از تحقيق و بررسي و با مشاهده ي دقيق متوجه شدم بايد ابتدا ضعف رو خواني او را برطرف کنم تا خودبه خود در درس هاي ديگر هم پيشرفت کند براي اين منظور با مدير مدرسه و ساير همکاران صحبت نمودم و از نظرات و راه کارهاي آنها، از مجلات رشد معلم ، از کتابهايي که درزمينه ي خواندن وجود داشتند و بيشتر از سي ديهاي آموزشي دکتر مصطفي تبريزي پيرامون اختلالات خواندن کمک گرفتم ؛ بعضي از راه کارها را هم به ابتکار خودم انجام مي دادم .