چکیده:
خلاقیت به عنوان یک نیاز عالیه بشری در تمام ابعاد زندگی انسان مطرح میباشد و عبارت است از:
تحولات دامنه دار و جهشی در فکر انسان . به زبان ساده تر میشود گفت خلاقیت ؛ یعنی همان فکر و ایده نو
وجدید که در ذهن انسان بروز و ظهور پیدا میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل تاثیرگذار بر
خلاقیت دانش آموزان ابتدایی صورت گرفته است . روش پژوهش به صورت کاربردی و میدانی است . که
در ادامه از روش کتابخانه ای و مطالب فشرده ی علمی، اینترنتی نیز بهره گرفته شده است . جامعه آماری ما
کلیه ی دانش آموزان دبستان بوعلی شهرستان خمین میباشد. و ٦١ نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان
نمونه انتخاب شده اند.
در این پژوهش به بررسی برخی از مولفه های تاثیرگذار بر خلاقیت دانش آموزان پرداخته ایم که عبارتند از:
آموزش مجازی، خانواده ، آموزش موسیقی، محیط هنری، معلم ، تدریس تعاملی، سازگاری با محیط زیست
و آموزش بازی. که طبق تحقیق و تحلیل های انجام شده هر کدام از این موارد درصد خاصی را به خود
اختصاص داده اند. که به ترتیب از بیشترین به کمترین عبارتند از: معلم ١٩. ٦٧%، خانواده ١٨. ٠٤%، آموزش
بازی١٦. ٤٩%، تدریس تعاملی ١٣. ١١%، محیط هنری ٩. ٨٣%، سازگاری با محیط زیست ٨. ١٩%، آموزش
مجازی ٨. ١٩%، آموزش موسیقی ٦. ٥٦%.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش به ببرسي تاثيرگذاري اين هشت مورد پرداخته ايم که عبارتند از: ١- آموزش مجازي ٢- نقش خانواده ٣- آموزش موسيقي ٤- محيط هنري ٥- نقش معلم ٦- تدريس تعاملي و مشارکتي ٧- سازگاري دانش آموزان با محيط زيست ٨- تاثير بازي در ارتباط با موضوع خلاقيت تحقيقاتي چند انجام شده است که از جمله آنها ميتوان به تحقيقات زير اشاره کرد: صالحي، حسيني درونکلايي و نازک تبار (١٣٩٨) در مقاله ي تاثير عملکرد خانواده و باورهاي هوشي بر خلاقيت دانش آموزان به اين نتيجه ميرسيم که جامعه اي پويا و فعال نيازمند انسان هايي خلاق است که با نظم و تفکر به آينده اميد ببخشند و به نوعي آن را شکل دهند و ازآن جايي که جامعه يک مولفه ي اجتماعي است به دو نهاد اجتماعي يعني خانواده و مدرسه نيازمند است تا اهداف خود را بروز و ظهور دهند.
پس طبق پژوهش هاي صورت گرفته به اين نتيجه ميرسيم که هر چه قدر در خانواده جو عاطفي بيشتري حاکم باشد ميتواند تاثير بهتري بر بروز، رشد و شکوفايي خلاقيت دانش آموزان داشته باشد زيرا سبب کاهش استرس و اضطراب در دانش آموزان ميشود و همين امر دغدغه فکري آنها را کاهش ميدهد و باعث ميشود که دانش آموزان در تفکر و تعقل تمرکز بهتري داشته باشند و فکرها و ايده هايي نو و جديد از خود بروز دهند.