چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه ناگویی هیجانی، سرسختی روانشناختی و تنظیم هیجانی در مادران
کودکان دارای اختلال یادگیری و مادران کودکان عادی بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع علی -
مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ٧ تا ١٣ ساله
مراجعه کننده به مراکز ناتوانی درمانی شهر داراب به تعداد ١٢٠ نفر و مادران دانش آموزان عادی ٧ تا ١٣ ساله
شهر داراب در سال ١٤٠٠ بود. برای تعیین حجم نمونه مادران دانش آموزان دارای اختلال یادگیری با استفاده از
جدول مورگان تعداد ٩٢ نفر به عنوان حجم نمونه برآورد گردید که این افراد با استفاده از روش نمونه گیری
هدفمند انتخاب شدند. جهت ایجاد هم سانی در تعداد مادران کودکان دارای اختلال یادگیری و مادران کودکان
عادی از بین مادران دانش آموزان عادی نیز تعداد ٩٢ نفر به عنوان حجم نمونه برآورد گردیدند، این افراد نیز با
استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه های ناگویی هیجانی
تورنتو، سرسختی روانشناختی بارتون و اضطراب اجتماعی واتسون و فرند استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل
دادهها از آزمون های t گروه های مستقل و تحلیل واریانس چند متغییره (مانوا) استفاده شد. یافته های پژوهش
نشان داد، بین ناگویی هیجانی و ابعاد آن (دشواری در شناسایی احساسات، دشواری در توصیف احساسات و
تفکر عینی)، سرسختی روانشناختی و اضطراب اجتماعی در مادران کودکان عادی و مادران کودکان دارای
اختلال یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد، میزان ناگویی هیجانی و اضطراب اجتماعی در مادران کودکان
دارای اختلال یادگیری بیشتر از مادران کودکان عادی میباشد و میزان سرسختی روانشناختی در مادران
کودکان عادی بیشتر از مادران کودکان دارای اختلال یادگیری می باشد
خلاصه ماشینی:
1. Mackintosh, Ogston & Myers 2.
McConkey, Truesdale-Kennedy, Chang, Jarrah & Shukri 4.
Taylor, Parker, Bagby & Acklin 2.
Goerlich, Dober, Witteman, Schilleer, Vanheuven, Aleman 6.
روش زندگي خانواده ممکن است زماني که اين تشخيص انجام و ناتواني کودک مشخص شد، تغيير کرده و اين تغيير، عملکرد خانواده و جريان رشد آن را تخريب کند به همين دليل پژوهش درباره خانواده هاي اين دانش آموزان و به ويژه مادران آنها با توجه به نقش اساسي که در رشد فرزندان و شکل گيري شخصيت آنها دارند، با اهميت است ؛ بنابراين هدف پژوهش حاضر، مقايسه ناگويي هيجاني، سرسختي روانشناختي و اضطراب اجتماعي مادران کودکان داراي اختلال يادگيري و مادران کودکان عادي بود.
براي بررسي تفاوت بين ناگويي هيجاني در مادران کودکان عادي و مادران کودکان داراي اختلال يادگيري از آزمون t گروه هاي مستقل استفاده شده است .
براي بررسي تفاوت بين سرسختي روانشناختي در مادران کودکان عادي و مادران کودکان داراي اختلال يادگيري از آزمون t گروه هاي مستقل استفاده شده است .
براي بررسي تفاوت بين اضطراب در مادران کودکان عادي و مادران کودکان داراي اختلال يادگيري از آزمون t گروه هاي مستقل استفاده شده است .
٤. نتيجه گيري پژوهش با هدف مقايسه ناگويي هيجاني، سرسختي روانشناختي و اضطراب اجتماعي در مادران کودکان عادي و مادران کودکان داراي اختلال يادگيري انجام شد.
Comparison of mental endurance and emotion control of mothers of normal children and children with learning disabilities, Journal of Intellectual 'isability Research, 42(3): 420-438.