چکیده:
حضور شرکت های چندملیتی و دست اندازی آنها به منابع طبیعی کشورهای درحال توسعه و همچنین دخالت این کشورها
باعث گردید که کشورهای درحال توسعه نسبت به سرمایه گذاری خارجی بدبین شوند. تجارب تلخ این کشورها از استعمار به
این بدبینیها دامن میزد. از دیدگاه آنها شرکت های چندملیتی و سرمایه گذاری خارجی شیوه نوینی از استعمار کهنه بود که
درصدد به یغما بردن منابع طبیعی، دخالت در امور سیاسی و ایجاد وابستگی اقتصادی بوده است. از دهه ١٩٨٠ به بعد، توجه
به سرمایه گذاریهای خارجی و جذب آن موردتوجه کشورهای درحال توسعه (سرمایه پذیر) قرار گرفت. این چرخش عمدتا
ناشی از افزایش قدرت چانه زنی کشورهای درحال توسعه، نیاز کشورهای مزبور به سرمایه خارجی، تغییرات سریع تکنولوژی و
دانش فنی، شبکه های درهم تنیده، تولید و توزیع کالا و خدمات در سطح بین المللی، و افزایش وابستگی کشورها به یکدیگر بوده
است. بسیاری از کشورهای درحال توسعه در جهت رفع نگرانیهای سرمایه گذاران و شرکت های خارجی و حمایت از ورود
سرمایه و جذب آن قوانین مربوط به سرمایه گذاری خارجی خود را اصلاح کردند. در این قوانین ضمن برقراری تضمینات و
حمایت های قانونی از سرمایه گذاری خارجی، سیاست نسبتا آزاد سرمایه گذاری اتخاذ شد و موانع سرمایه گذاری کاهش پیدا
کرد. انعقاد معاهدات چندجانبه و دوجانبه بین این کشورها با کشورهای توسعه یافته به روند جذب سرمایه گذاری در این
کشورها سرعت بیشتری بخشید به نحویکه در ٢٠ سال گذشته سهم سرمایه گذاری خارجی از ٥٣/٧ میلیارد دلار در سال
١٩٨٠به ١/٤ هزار میلیارد سال ٢٠٠٠ منجر شد.
خلاصه ماشینی:
International Energy Investment Law:Stability Through Contractual Clauses, (Wolters Kluwer,2011),p.
هرجند کشور ها به انحاي گوناگون تمايل دارند که تعهدات خاصي را به سرمايه گذاران خارجي تحميل کنندفدر اينکه تحميل اين شرايط به دولت هاي پذيراي سرمايه فرصت ميدهد که سرمايه گذاري ١٧-شيروي، عبدالحسين ، حقوق تجارت بين الملل ، تهران ، انتشارات سمت ، چاپ چهارم (ويراست دوم )، ١٣٩١، صص ٤٤٤-٤٤٥.
الف ) اگر چه شروط ثبات در بسياري از قراردادهاي سرمايه گذاري خارجي وارد شده و مي شوند و از اين رو ممکن است گفته شود که ديگر نيازي به درج شروط مذاکره اي مجدد در اين قراردادها نيست اما بايد توجه داشت که شروط ثبات هميشه حمايت کافي از سرمايه گذار به عمل نمي آورند و در بسياري از سيستم هاي حقوقي اعتبار اين شروط مورد ترديد است و همواره مورد سوال قرار گرفته ، چرا که به عقيده گروهي اين شروط در تعارض با حاکميت دولت ها قرار دارند و دولت ممکن است از قدرتش به عنوان حافظ نظم عمومي و منافع عمومي استفاده کرده و قرارداد را به نفع خود تغيير دهد.
M,International Energy Investment Law,Stability through Contractual Clauses,Netherlands,Wolster Kluwer,2011.
K ,Renegotiation and Adaptation of International Investment Contracts:The Role of Contract Drafters And Arbitrators,36Vanderbilt Journal of Transnational Law. 48.
Report of the Executive Directors of the International Bank for Reconstruction and Development of the Convention on the Settlement of Investment Disputes between States and Nationals of Other States ,in ICSID Convention,Regulations and Rules, (2006),available at:www.