چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر انعطاف پذیری روان شناختی زنان
مراجعه کننده به مراکز مشاوره ای صورت گرفته است. روش پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه
کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره ای شهر کرج در سال ١٤٠٠ بودند. حجم
نمونه با توجه به هدف پژوهش و با استفاده از شیوه نمونه گیری در دسترس، ٣٠ نفر انتخاب شدند که از این تعداد ١٥ نفر گروه
آزمایش و ١٥ نفر مربوط گروه کنترل میباشد. در این پژوهش، از پرسشنامه انعطاف پذیری روان شناختی دنیس و ندروال
استفاده شده است. و گروه آزمایش تحت مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) در هشت جلسه ٢ ساعته
قرار گرفت ولی گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. پس از مداخله آزمایشی از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. نتایج
حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین متغیر انعطاف پذیری روان شناختی در
پس آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش پیدا کرده است. بنابراین آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر انعطاف پذیری
روان شناختی زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره ای تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي آموزش شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بر انعطاف پذيري روان شناختي زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره اي هاله جعفري نجد کارشناسي ارشد روانشناسي باليني، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامي، کرج ، ايران .
چکيده پژوهش حاضر با هدف تعيين اثربخشي آموزش شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بر انعطاف پذيري روان شناختي زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره اي صورت گرفته است .
يعني پژوهشگران انعطاف پذيري شناختي را ميزان ارزيابي فرد در مورد قابل کنترل بودن شرايط تعريف کرده اند که اين ارزيابي در موقعيت هاي مختلف تغيير مي کند (شيري و همکاران ، ١٣٩٦).
بنابراين در اين پژوهش به دنبال پاسخگويي به اين سؤال خواهيم بود که آيا آموزش شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بر انعطاف پذيري روان شناختي زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره اي تأثير دارد؟ روش پژوهش روش پژوهش نيمه آزمايشي و با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است .
بنابراين ميتوان نتيجه گرفت که آموزش شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بر انعطاف پذيري روان شناختي زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره اي تأثير دارد.
بحث و نتيجه گيري فرضيه : آموزش شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بر انعطاف پذيري روان شناختي زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره اي تأثير دارد.
بنابراين آموزش شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بر انعطاف پذيري روان شناختي زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره اي تأثير دارد.
بنابراين آموزش شناختي مبتني بر ذهن آگاهي بر انعطاف پذيري روان شناختي زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره اي تأثير دارد.
Emotional intelligence, Satisfaction with life and Burnout among University Student Procedia Socialand Behavioral Sciences Volume 180 page 1574-1578.