چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تاثیر یادگیری مبتنی بر پروژه بر خلاقیت، باورهای معرفت شناسی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان آمل در سال تحصیلی ١٤٠٠ – ١٣٩٩ میباشد. تحقیق موجود، به روش نیمه آزمایشی است
ابتدا در دو گروه پیش آزمون خلاقیت، باورهای معرفت شناسی و پیشرفت تحصیلی گرفته شد و سپس پژوهشگر از معلم گروه
آزمایش خواست تا یادگیری مبتنی بر پروژه ارائه دهد و به گروه گواه، تدریس معمولی ارائه شود و از طریق پس آزمون خلاقیت،
باورهای معرفت شناسی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهر آمل به جمع آوری اطلاعات پرداخته
است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مشغول به تحصیل در پایه چهارم ابتدایی شهر آمل در سال تحصیلی ١٤٠٠-
١٣٩٩ می باشد که تعداد آنها ٤٨٩١ نفر است. برای انتخاب حجم نمونه، با توجه به اینکه روش پژوهش، نیمه آزمایشی و با
مشارکت دو گروه کلاسی ٣٠ نفره آزمایش و گواه انجام می پذیرد، از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده خواهد شد تا دو کلاس
٣٠ نفری به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و گواه از دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی انتخاب شوند. دادهها با
استفاده از پرسشنامه خلاقیت تورنس که مشتمل بر ٦٠ گویه سه گزینه ای، پرسشنامه باورهای معرفت شناسی شومر که شامل
٦٣ گویه پنج درجه ای لیکرت و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (١٩٩٤) که شامل ٤٨ گویه پنج درجه ای می باشد، در
بین نمونه انتخاب شده از جامعه دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهر آمل، در سال تحصیلی ١٤٠٠-١٣٩٩ جمع آوری
گردید. یافته های پژوهش نشان داد که یادگیری مبتنی بر پروژه بر خلاقیت، باورهای معرفت شناسی و پیشرفت تحصیلی
دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهر آمل تاثیر مثبت و معنی دار دارد یادگیری مبتنی بر پروژه بر بعد انعطاف خلاقیت
دانش آموزان پسر تاثیر مثبت و معنی دار دارد. یادگیری مبتنی بر پروژه بر بعد ابتکار خلاقیت دانش آموزان پسر تاثیر مثبت و
معنی دار دارد. یادگیری مبتنی بر پروژه بر بعد بسط جزئیات خلاقیت دانش آموزان پسر تاثیر مثبت و معنی دار دارد. یادگیری
مبتنی بر پروژه بر بعد ساده بودن دانش و بعد توانایی ذاتی یادگیری باورهای معرفت شناسی دانش آموزان تاثیر مثبت و
معنی دار دارد و یادگیری مبتنی بر پروژه بربر بعد قطعیت، بعد یادگیری سریع و بعد خاص بودن دانش باورهای معرفت شناسی
دانش آموزان پسر تاثیر معنی دار ندارد.
خلاصه ماشینی:
تحقيق موجود، به روش نيمه آزمايشي است ابتدا در دو گروه پيش آزمون خلاقيت ، باورهاي معرفت شناسي و پيشرفت تحصيلي گرفته شد و سپس پژوهشگر از معلم گروه آزمايش خواست تا يادگيري مبتني بر پروژه ارائه دهد و به گروه گواه ، تدريس معمولي ارائه شود و از طريق پس آزمون خلاقيت ، باورهاي معرفت شناسي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پسر پايه چهارم ابتدايي شهر آمل به جمع آوري اطلاعات پرداخته است .
نتايج فرضيه هاي پژوهش فرضيه اصلي : در فرضيه فرعي اول مشخص گرديد که يادگيري مبتني بر پروژه بر خلاقيت ، باورهاي معرفت شناسي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پسر پايه چهارم ابتدايي شهر آمل تأثير مثبت و معني دار دارد.
-مقايسه يافته هاي پژوهش حاضر با يافته هاي پژوهش هاي مشابه : در فرضيه اصلي مشخص گرديد که يادگيري مبتني بر پروژه بر خلاقيت ، باورهاي معرفت شناسي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پسر پايه چهارم ابتدايي شهر آمل تأثير مثبت و معني دار دارد.
-پيشنهادهاي پژوهش : با توجه به نتايج بدست آمده از پژوهش حاضر، مبتني بر تأثير معني دار و مثبت يادگيري مبتني بر پروژه بر خلاقيت ، باورهاي معرفت شناسي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پسر پايه چهارم ابتدايي شهر آمل لازم است مسئولان و معلمان هر دو در اين زمينه نقش موثري را داشته باشند تا بتوان شاهد توسعه و پيشرفت بود.