چکیده:
بهبود کیفیت زندگی دانشجویان به نگرانی اصلی موسسات آموزشی مبدل گشته است. بـا اسـتفاده از یـک نمونـه ٢٦٢ تـایی از
دانشجویان دانشگاهها (با میانگین سن ١٩,٢٥) در ایلام، این مطالعه، نقش میانجیگرانه عزت نفس را در روابط میـان پشـتیبانی
اجتماعی و دستاورد آکادمیک و میان پشتیبانی اجتماعی و خستگی روحی، بررسی میکند. هدف این بوده کـه دانشـجویان در
پرسش نامه های نمونه کامل شده ما، پشتیبانی اجتماعی ادراک شده، عزت نفس، دستاورد آکادمیک و خستگی روحیشان، مـورد
ارزیابی قرار بگیرد. تحلیل همبستگی ما نشان داد که دانشجویان با پشتیبانی اجتماعی درک شده بالاتر گرایش بـه عـزت نفـس
بالاتر دارند. عزت نفس به گونه ای مثبت با پیشرفت تحصیلی ارتباط دارد و به گونه ای منفی با خستگی روحی. عـلاوه بـر ایـن، مـا
دریافتیم که خستگی روحی دانشجویان دانشگاهها به گونه ای منفی مرتبط با پیشرفت تحصیلی آنها است. علاوه بر آن، تحلیـل
مسیر نشان داد که عزت نفس کاملا در رابطه میان هم (الف) پشـتیبانی اجتمـاعی و پیشـرفت تحصـیلی و هـم (ب) پشـتیبانی
اجتماعی و خستگی روحی میانجیگری کرده است. بنابراین یافته های ما نشان داده است که دانشجویان دانشگاهها با پشـتیبانی
اجتماعی بالا تمایل به داشتن سطح بالایی از عزت نفس دارند که به نوبه خود پیشرفت تحصیلیشان را تسهیل میکنـد و آن هـا
را از خستگی روحی محافظت می نماید نتایج تحلیل مسیر پیشنهاد میکند که عزت نفس به طورکامل در رابطه میان پشـتیبانی
اجتمـاعی و دسـتاورد آکادمیـک و در رابطـه میـان پشـتیبانی اجتمـاعی و خسـتگی روحـی میـانجیگـری مـیکنـد. نتـایج و
محدودیت های این مطالعه مورد بحث قرار گرفتهاند.
خلاصه ماشینی:
بـا اسـتفاده از يـک نمونـه ٢٦٢ تـايي از دانشجويان دانشگاه ها (با ميانگين سن ١٩,٢٥) در ايلام ، اين مطالعه ، نقش ميانجيگرانه عزت نفس را در روابط ميـان پشـتيباني اجتماعي و دستاورد آکادميک و ميان پشتيباني اجتماعي و خستگي روحي، بررسي ميکند.
بنابراين يافته هاي ما نشان داده است که دانشجويان دانشگاه ها با پشـتيباني اجتماعي بالا تمايل به داشتن سطح بالايي از عزت نفس دارند که به نوبه خود پيشرفت تحصيليشان را تسهيل ميکنـد و آن هـا را از خستگي روحي محافظت مي نمايد نتايج تحليل مسير پيشنهاد ميکند که عزت نفس به طورکامل در رابطه ميان پشـتيباني اجتمـاعي و دسـتاورد آکادميـک و در رابطـه ميـان پشـتيباني اجتمـاعي و خسـتگي روحـي ميـانجيگـري مـيکنـد.
The relationships between co-rumination, social support, stress, and burnout among working adults.
The impact of social capital on self-efficacy and study success among first-year university students.
Resilience in adolescents: Protective role of social support, coping strategies, self-esteem, and social activities on experience of stress and depression.
Social support and mental health among college students.
Relational self-construal moderates the effect of social support on life satisfaction.
Social support and self-esteem in adolescence.
Student burnout as a function of personality, social support, and workload.
Revisiting first-year college students' mattering: Social support, academic stress, and the mattering experience.
Gender differences in the relationship between perceived social support and student adjustment during early adolescence.
Relationship between multiple sources of perceived social support and psychological and academic adjustment in early adolescence: Comparisons across gender.