چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای تمرینات کتاب ریاضی پایۀ دوم ابتدایی براساس روش ویلیام رومی است. جامعه آماری
مورد مطالعه در این پژوهش، کتاب ریاضی پایه دوم ابتدایی چاپ سال تحصیلی ١٤٠٠ است و نمونه به صورت تصادفی برای
بررسی و تحلیل انتخاب شده است. یافته های پژوهش نشانگر این است که ضریب درگیری تمرینها، ٠/٦١ است. پس نتیجه
حاصل از تحلیل محتوای انجام گرفته نشان میدهد که کتاب ریاضی پایه دوم ابتدایی به شیوه فعالی نوشته شده است.
خلاصه ماشینی:
اين تحليل به دست اندرکاران و مؤلفان کتاب هاي درسي کمک ميکند تا در هنگام تدوين ، گزينش و انتخاب محتواي کتاب هاي درسي، دقت بيشتر نموده تا ضمن تسهيل يادگيري، زمينه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را فراهم آورند؛ درحقيقت ، تحليل محتوا کمک ميکند تا مفاهيم ، اصول ، نگرش ها، باورها و کليه اجزاي مطرح شده در قالب درس هاي کتاب ، مورد بررسي علمي قرار گيرند (يارمحمديان ، ١٣٨١).
شيرازي، زنگانه (١٣٩٣) در تحليل محتواي کتاب کارو فناوري پايه اول متوسطه (هفتم ) بر اساس تکنيک ويليام رومي، استنباط نمود که ضريب درگيري متن کتاب ٠/٧٩ ميباشد که بين ٠/٤ و ١/٥ قرار دارد؛ پس براساس تفسير نتايج در الگوي رومي ميتوان نتيجه گرفت که کتاب ، فراگيران را درگير در يادگيري ميکند و متن کتاب به روش فعالي نوشته شده است ولي ضريب درگيري خيلي بالا نيست .
کرمي و همکاران (١٣٩١) پژوهشي با هدف ، تحليل محتواي متن و تصاوير کتاب رياضي ١ پايه متوسطه اول سال ١٣٩٠ براساس تکنيک ويليام رومي و همچنين تحليل بخش هاي تمرين در کلاس ، فعاليت و مسائل درس براساس حيطه شناختي بلوم انجام دادند.
در پژوهش ديگري که کتاب رياضي اول متوسطه براساس تکنيک تحليل محتواي ويليام رومي مورد بررسي قرار گرفته است ، ضريب درگيري متن کتاب ٠/٨ به دست آمده که در حد مطلوب است و نشان ميدهد که متن کتاب به صورت فعال ، تدوين شده است .