چکیده:
مقالـه حاضــر بــه کــاوش در آیــات قرآنــی در رابطـه بــا موضـوع آســان گیــری در تربیــت از دیـدگاه قــرآن پرداختــه اســت.
نخست در باب تربیـت بطـور عـام و تربیـت از دیـدگاه قـرآن مطالـب ذکـر شـده سـپس بـه گشـودن موضـوع آسـان گیـری و
تساهل پرداخته شـده کـه در فرهنـگ لغـت هـای مختلـف بـه معنـای بـه هـم آسـان گـرفتن، تسـامح و تسـاهل آورده شـده
در کل بصورت " به آسـانی و نرمـی بـا کسـی برخـورد کـردن " تعریـف شـده اسـت. بـر همـین اسـاس آیـات مربـوط و آیـاتی
که از معانی و تفسیرشان چنـین برداشـتی مـیشـد اسـتخراج و در سـه دسـته: ١. توجـه بـه توانـایی و ویژگـیهـای متربیـان
(تفــاوت هــای فــردی) ٢. اســتفاده از زبــان روان و ســلیس و اســتفاده از روش هــا و محتــوای قابــل درک ٣. اختیــار و اراده
متربی در امر تربیت، جای گرفته و سپس به توضیح و گشودن هر کدام از دسته بندیها پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
نخست در باب تربيـت بطـور عـام و تربيـت از ديـدگاه قـرآن مطالـب ذکـر شـده سـپس بـه گشـودن موضـوع آسـان گيـري و تساهل پرداخته شـده کـه در فرهنـگ لغـت هـاي مختلـف بـه معنـاي بـه هـم آسـان گـرفتن ، تسـامح و تسـاهل آورده شـده در کل بصورت " به آسـاني و نرمـي بـا کسـي برخـورد کـردن " تعريـف شـده اسـت .
و لهذا تربيـت فقـط در مـورد جانـدارها يعنـي گيـاه و حيـوان و انسـان صـادق اسـت و اگـر ايـن کلمـه را در مــورد غيرجانــدار بــه کــار ببــريم مجــازا بــه کــار بــرده ايــم ، نــه اينکــه بــه مفهــوم واقعــي، آن شــيء را پــرورش داده ايــم (مطهري،١٣٨٣) استاد مصـباح تربيـت را، فـراهم کـردن زمينـه هـايي اسـت بـراي اينکـه اسـتعدادها و نيروهـاي يـک موجـود رشـد کنـد تـا بتواند از اين نيروها براي رسيدن به کمال خودش بهره مند شود (گروه نويسندگان ١٣٨٨.
(122 بـه هـر حـال خداونـد از نقـش پروردگـاري خـود بـراي تربيـت انسـان هـا در آيـات بسـياري از جملـه ٢١ و ٤٩ و ٧٦ و ١٠٥ و ١٣٩ سوره بقـره و آيـات ديگـر سـخن بـه ميـان آورده تـا ايـن گونـه بـر نقـش کليـدي و اساسـي تربيـت در زنـدگي بشـر تاکيد کرده و مردمان را بدان توجه دهد.
در فرهنــگ لغــت دهخــدا واژه وسع به معني قدرت و توانـايي آمـده اسـت (دهخـدا،١٣٧٢ ) ايـن آيـه را در تربيـت مـيتـوان بـه موضـوع تفـاوت هـاي فردي ارجاع داد- تفاوت هاي که يـک فـرد در کليـت يـا ميـزان صـفات روحـي خـود بـا ديگـران دارد و او را از آنان متمايز و مشخص ميسازد.