چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه خوش بینی با نحوی زندگی دبیران شهرستان فلارد بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی –
پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان فلارد بودند که از
این میان تعداد ٣٨٠ نفر به عنوان نمونه آماری به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این
پژوهش مقیاس ویژگیهای شخصیتی گلدبرگ (١٩٨٥)، مقیاس هوش هیجانی شات و همکاران (١٩٨٨)، مقیاس جهت گیری
زندگی شایر و کارور (١٩٨٥) و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (١٩٩٦) بود. برای تحلیل فرضیه های آماری از
روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. نتایج تحلیل فرضیهها با استفاده از روش آماری
همبستگی پیرسون نشان داد که بین برون گرایی، وظیفه شناسی، وجدانی بودن، روان رنجوری، گشودگی نسبت به تجربه، هوش
هیجانی و خوش بینی با کیفیت زندگی دبیران رابطه معنیدار وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند
متغیری، نشان داد که از میان متغیرهای پیش بین، متغیرهای هوش هیجانی، خوش بینی و وظیفه شناسی پیش بینی کننده
مناسب تری برای متغیر ملاک کیفیت زندگی دبیران بودند.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحليل فرضيه ها با استفاده از روش آماري همبستگي پيرسون نشان داد که بين برون گرايي، وظيفه شناسي، وجداني بودن ، روان رنجوري، گشودگي نسبت به تجربه ، هوش هيجاني و خوش بيني با کيفيت زندگي دبيران رابطه معنيدار وجود دارد.
بنابراين پژوهش حاضر به دنبال پاسخگويي به اين سوال خواهد بود که آيا بين ويژگيهاي شخصيتي، هوش هيجاني و خوش بيني با کيفيت زندگي دبيران متوسطه دوم ناحيه يک اهواز رابطه وجود دارد؟ ٣- سؤال پژوهش آيا بين برون گرايي ٢٨، وظيفه شناسي ٢٩، وجداني بودن ٣٠، روان رنجوري ٣١، گشودگي نسبت به تجربه ٣٢، هوش هيجاني و 33 خوش بيني ٣٤ با کيفيت زندگي ٣٥ با معلمان مدارس ابتدايي شهرستان فلارد رابطه وجود دارد؟ -4 فرضيه هاي پژوهش فرضيه ٤-١ بين برون گرايي و کيفيت زندگي معلمان مدارس ابتدايي شهرستان فلارد رابطه مثبت وجود دارد.
فرضيه ٤-٨ بين برون گرايي، وظيفه شناسي، وجداني بودن ، روان رنجوري، گشودگي نسبت به تجربه ، هوش هيجاني و خوش بيني با کيفيت زندگي معلمان مدارس ابتدايي شهرستان فلارد رابطه چندگانه وجود دارد.
٥-اهداف ٥-١هدف کلي تعيين رابطه چندگانه بين برون گرايي، وظيفه شناسي، وجداني بودن ، روان رنجوري، گشودگي نسبت به تجربه ، هوش هيجاني و خوش بيني با کيفيت زندگي معلمان مدارس ابتدايي شهرستان فلارد.
در اين پژوهش رابطه بين ويژگيهاي شخصيتي، هوش هيجاني و خوش بيني با کيفيت زندگي دبيران متوسطه دوم ناحيه يک اهواز مورد مطالعه قرار گرفته است .
بين برون گرايي، وظيفه شناسي، وجداني بودن ، روان رنجوري، گشودگي نسبت به تجربه ، هوش هيجاني و خوش بيني با کيفيت زندگي دبيران متوسطه دوم رابطه چندگانه وجود دارد.