چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر آموزش خودراهبری به شیوه بر خط بر بهبود عملکرد تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش
آموزان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش
آموزان دختر پایه دوم دوره دوم متوسطه شهر ساری در سال تحصیلی ١٤٠٠ – ١٤٠١ بود. حجم نمونه پژوهش شامل ٣٤ نفر
(هر گروه ١٧ نفر) از دانش آموزان بود که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و
کنترل گمارده شد. ابزار پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه عملکرد تحصیلی توسط فام و تیلور (EPT) (فام و تیلور، ١٩٩٩)
پرسشنامه سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (١٣٩١). از تحلیل کوواریانس یک متغیره و چند متغیره برای
تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش خودراهبری بر سه خرده مقیاس عملکرد تحصیلی (خودکارآمدی
(29/55=F و ٠/٠٠١ =p)، تاثیرات هیجانی (٤/١٠= F و ٠/٠٥ = p) و انگیزش (13/89=F و 0/001=p) اثربخشی معناداری
دارد و بر خرده مقیاس های برنامه ریزی (2/05=F و 0/16=p) و فقدان کنترل پیامد (0/46=F و 0/50=p) اثربخشی معناداری
نداشت. همچنین نتایج نشان داد که آموزش خودراهبری بر سرزندگی تحصیلی (24/29=F و 0/001=P) اثربخشی معناداری
دارد. با توجه به شیوع کووید – ١٩ استفاده از شیوه برخط آموزش خودراهبری میتواند منجر به بهبود عملکرد تحصیلی و
سرزندگی تحصیلی گردد.
خلاصه ماشینی:
در مطالعه سيميونيودس و چالدز (٢٠١٥) که با هدف تحليل پديدارشناختي تفسيري ١٠ تجربه فراگيران از يادگيري آنلاين انجام شد، نتايج نشان داد که تعامل يادگيرنده در يادگيري هميارانه و انسجام اجتماعي آنلاين از نقش تعيين کننده اي 1 community of inquiry 2 constructivist learning theory 3 philosophical shift 4 objectivism to constructivism 5 pedagogical shift 6 facilitation of collaborative learning 7 peer–peer interactions 8 fostering a sense of belonging 9 feelings of alienation 10 interpretative phenomenological analysis 1055 برخوردار است .
بنابراين ، با توجه به گريزناپذيري استفاده فراگير از آموزش مجازي در دوران اپيدمي ويروس کرونا، و همچنين ضرورت اطلاع از اينکه يادگيرندگان چگونه جهان فردي و اجتماعي خود را احساس و تجربه مي کنند و افزون بر اين ، درک عميق شيوه ارجح مشارکت کنندگان براي معنايابي و معناگذاري پيرامون تجارب و رخدادهاي ويژه مانند پديده يادگيري از آموزش مجازي 1 inability to express one’s self fully 2 difficulties establishing relationships 3 comparing one’s self to others 4 written word as an ineffective learning medium 1056 در مقطعي که تلاش براي کنترل بيماري کويد به نخستين دغدغه غالب کشورهاي جهان تبديل شده است ، سبب شد تا محققان در مطالعه حاضر تجربه زيست دانشجويان را پيرامون فرصت ها و چالش هاي يادگيري از طريق آموزش و يادگيري مجازي به مثابه يک پديده فراگير، تحليل کنند.
با اين حال نتايج بدست آمده محدود به دانشجويان بوده و قابليت تعميم پذيري به دانش آموزان را ندارد (جعفري و همکاران ، 1 Academic Vitality 2 Comerford 3 Putwain 4 Solberg 5 Cheng 6 Linnenbrink & Pintrich 7 Williamson 8 Song & Hill 1057 ١٣٩٧/١٤٠٠).