چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی ذهن آگاهی بر خود نظم دهی تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان شهر
اصفهان در سال ١٤٠١ بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی
آماری در این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان شهر اصفهان بودند. بر اساس جامعه آماری اندازه نمونه تعداد ٣٠ نفر انتخاب
شده که به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری
در این پژوهش پرسشنامه خودنظم دهی تحصیلی (کانل و ریان، ١٩٨٧) و پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل بود. پس از انتخاب
گروه نمونه و قرار گرفتن تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل، ابزارهای مورد نظر به عنوان پیش آزمون در مورد هر دو گروه
اجرا شد؛ سپس آزمودنی های گروه آزمایش طی ٨ جلسه ٩٠ دقیقه ای تحت تاثیر متغیر مستقل (مهارت های ذهن آگاهی)
قرار گرفتند. پس از پایان جلسات آموزشی مجددا هر دو گروه آزمایش و کنترل بوسیله ابزارهای مورد نظر با هدف اجرای پیش
آزمون مورد سنجش قرار گرفتند و در نهایت داده های به دست آمده از آزمونها در هر دو گروه با استفاده از از روش های آمار
توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس (آنکوا) بوسیله نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده از تحلیل داده
های پژوهش نشان داد که بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون دانش آموزان گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود
دارد. به عبارت دیگر آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر میزان سازگاری اجتماعی و افزایش خودنظم دهی تحصیلی دانش
آموزان گروه آزمایش تاثیرگذار بوده است
خلاصه ماشینی:
به واسطه اين تمرين ها و تکنيک ها، فرد نسبت به فعاليت هاي روزانه خودآگاهي پيدا مي کند، به کارکرد اتوماتيکي ذهن در دنياي گذشته و آينده آگاهي مي يابد و از طريق آگاهي لحظه به لحظه از افکار، احساسات و حالت هاي جسماني بر آن ها کنترل پيدا مي کند و از ذهن روزمره و اتوماتيک متمرکز در گذشته و آينده رها مي شود (سگان و همکاران ، ٢٠٠٣) با توجه به اين امر که شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي" (MBCT) به وسيله تيزدل ، سگال و همکاران (٢٠٠٢) براي هشت جلسه آموزشي گروهي (هفته اي يک جله و هر جله ٥/١ تا ٢ ساعت ) طراحي شده است و روان شناسان تربيتي در مدرسه حداقل يک جلسه در هفته با دانش آموزان کلاس دارند به نظر مي رسد با دو ماه فعاليت در اين امر سبب افزايش سازگاري اجتماعي دانش آموزان مي شوند و همين امر سبب خود نظم تحصيلي آنان مي گردد.
با توجه به موارد مطرح شده سوال اساسي اين است که آيا ذهن آگاهي بر خود نظم دهي تحصيلي و سازگاري اجتماعي دانش آموزان شهر اصفهان در سال ١٤٠١ تاثير دارد يا خير؟ اهميت و ضرورت پژوهش گفتگو درباره علل رفتاري دانش آموزان ، روشنگر برخي از ديدگاه هاي مختلف در مورد انگيزش است به طوري که برخي از معلمان رفتاري، دانش آموزان را از ديدگاه رفتاري و محيطي بررسي مي کنند و برخي بر نقش علل دروني يا به اتخاذ بينابيني تأکيد مي ورزند.