چکیده:
دانش آموزانی که از ویژگی تعهد بالایی برخوردار هستند، با علاقه وافری در فعالیت درسی خود غوطه ور شده و این موقعیت را
به عنوان بهترین شیوه، برای نیل به اهداف آموزشی خود تلقی می کنند. در سال های اخیر پژوهشگران به طور روزافزون به
سلامت و بهزیستی ذهنی علاقه مند شدهاند. لذا از آنجا که از جمله اهداف و وظایف مهم آموزش و پرورش ایجاد زمینه برای
رشد همه جانبه فرد و تربیت انسان های سالم، کارآمد و مسئول برای ایفای نقش در زندگی فردی و اجتماعی است، در این
مقاله سعی بر ان شده است که به آموزش مثبت نگری پرداخته شود و تاثیر ان بر روی سخت رویی، خودکارآمدی و پیشرفت
دانش آموزان بررسی شود. در پژوهش حاضر جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دبیرستانی منطقه ١٢ و ١٧ شهر تهران می
باشد و ابزار اندازه گیری پرسشنامه است. در انتهابه این نتیجه رسیدیم که آموزش مثبت نگری بر سخت رویی، خودکارآمدی و
پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اثر دارد.
خلاصه ماشینی:
لذا از آنجا که از جمله اهداف و وظايف مهم آموزش و پرورش ايجاد زمينه براي رشد همه جانبه فرد و تربيت انسان هاي سالم ، کارآمد و مسئول براي ايفاي نقش در زندگي فردي و اجتماعي است ، در اين مقاله سعي بر ان شده است که به آموزش مثبت نگري پرداخته شود و تأثير ان بر روي سخت رويي، خودکارآمدي و پيشرفت دانش آموزان بررسي شود.
1295 جدول ٥: تحليل کواريانس يک متغيري(آنکوا) نمرات (پيش آزمون - پس آزمون )، مولفه ي تعهد گروه آزمايش و کنترل (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اساس جدول شماره ٥، پژوهش اين فرضيه که آموزش مثبت نگري منجر به افزايش تعهد دانش آموزان مي شود تاييد ميشود (٠٠٠٠=Sig).
1296 جدول ٨: تحليل کواريانس يک متغيري(آنکوا) نمرات (پيش آزمون - پس آزمون )، مولفه ي چالش گروه آزمايش و کنترل (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اساس جدول شماره ٨، پژوهش اين فرضيه که آموزش مثبت نگري منجر به افزايش چالش دانش آموزان مي شود تاييد ميشود (٠٠٠٠=Sig).
1298 جدول ١٤: تحليل کواريانس يک متغيري(آنکوا) نمرات (پيش آزمون - پس آزمون )، متغير سخت رويي گروه آزمايش و کنترل (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اساس جدول شماره ١٤، پژوهش اين فرضيه که آموزش مثبت نگري منجر به افزايش سخت رويي دانش آموزان مي شود تاييد ميشود (٠٠٠٠=Sig).
٠٠١ با اشاره به يافته هاي جدول ملاحظه مي گردد در پاسخ به فرضيه اول پژوهش « آموزش مثبت نگري بر پيشرفت تحصيلي تأثير گذار است » مورد بررسي قرار گرفت نتايج آزمون تحليل کواريانس يک متغيري(آنکوا) حاکي از آن بود که گروه کنترل و آزمايش در اکثر متغيرها تفاوت معني داري باهم دارند(٠.