چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی بوده است. روش
پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون -پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر دوره
ابتدایی شهر کرج در سال تحصیلی ١٤٠١-١٤٠٠ مشغول به تحصیل بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس ٣٠
نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. شرکت کنندگان مقیاس اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم را
تکمیل نمودند. شد و سپس مداخله آزمایشی طرحواره درمانی برای گروه آزمایش طی ده جلسه ٩٠ دقیقه ی تحت درمان قرار
گرفتند. ولی در مورد گروه گواه هیچ آموزشی صورت نگرفت. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر ٢ گروه پس آزمون به عمل آمد.
نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که که میانگین نمرات اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان در پس آزمون گروه آزمایش
نسبت به پیش آزمون کاهش داده است. بنابراین نتیجه گرفته شد که طرحواره درمانی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان
دوره ابتدایی تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي طرحواره درماني بر اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان دوره ابتدايي زينب غفارنژاد کارشناسي ارشد روانشناسي باليني، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامي، کرج ، ايران .
چکيده هدف پژوهش حاضر تعيين اثربخشي طرحواره درماني بر اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان دوره ابتدايي بوده است .
واژه هاي کليدي: طرحواره درماني، اهمال کاري تحصيلي، دانش آموزان دوره ابتدايي 1460 مقدمه تحصيل از مهمترين دغدغه هاي هر نظام آموزشي در تمامي جوامع است .
بنابراين با توجه به آنچه گفته شد اين پژوهش به دنبال پاسخگويي به اين سؤال است آيا طرحواره درماني بر اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان دوره ابتدايي تاثير دارد؟ روش پژوهش روش پژوهش نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون -پس آزمون و پيگيري با گروه کنترل بود.
جامعه آماري شامل دانش آموزان پسر دوره ابتدايي شهر کرج در سال تحصيلي ١٤٠١-١٤٠٠ مشغول به تحصيل بودند که با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس ٣٠ نفر انتخاب و در دو گروه آزمايش و کنترل قرار گرفتند.
بحث و نتيجه گيري فرضيه : طرحواره درماني بر اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان دوره ابتدايي تاثير دارد.
بنابراين نتيجه گرفته شد که طرحواره درماني بر اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان دوره ابتدايي تاثير دارد.
بنابراين نتيجه گرفته شد که طرحواره درماني بر اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان دوره ابتدايي تاثير دارد.
اثربخشي مداخله شناختي- رفتاري مبتني بر تعلل بر عزت نفس ، عملکرد و اهمال کاري تحصيلي دانش آموزان مقطع متوسطه .