چکیده:
با توجه به نقشی که بهزیستی شناختی و مسئولیت پذیری در نگرش افراد نسبت به خود و جامعه ایفا می کند و ارتباطی که به
نظر میرسد با عوامل زیر بنایی بهداشت روانی و آسیب های فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد و با در نظر گرفتن پژوهش های
محدود در رابطه با بهزیستی شناختی و مسئولیت پذیری در نوجوانان بیسرپرست و بد سرپرست بر آن شدیم جهت انتخاب
روش درمانی موثر تر برای رسیدن به هدف فوق به بررسی اثربخشی واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر بهزیستی شناختی و
مسئولیت پذیری در میان نوجوانان و جوانان بیسرپرست و بد سرپرست شهر شهرکرد بپردازیم . این پژوهش از نظر هدف
کاربردی میباشد و روش آن از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون –پس آزمون با گروه گواه و پیگیری میباشد و از نظر
شیوه گردآوری داده ها هم کتابخانه ای و هم میدانی میباشد. جامعه آماری این پژوهش تمامی نوجوانان پسر ١٢-١٨ ساله
ساکن در مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان بیسرپرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی شهر شهرکرد در نیمه اول سال
١٤٠١ میباشد؛ که تعداد ٤٠ نفر (٢٠ نفر گروه آزمایش و ٢٠ نفر گروه گواه ) با رعایت ملاکهای ورود به پژوهش و با
جایگزینی تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل انتخاب شدند. روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای میباشد؛ و جوانان
بیسرپرست و بد سرپرست با شیوه نمونه گیری داوطلبانه با جایگزینی تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. یافته ها حاکی از آن
است که واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر بهزیستی شناختی و مسئولیت پذیری (پیش ازمون ، پس از آزمون و پیگیری) تاثیر مثبتی دارد.
خلاصه ماشینی:
افسردگي (بهارگاوا٢٠، ٢٠١٣)، آسيب پذيري رواني (ترنر٢١، ٢٠٠٩)، اعتماد به نفس و 10 responsibility 11 Uğurlu & Birgili2rn 12 O'Connor 13 Glasser 14 Iecovich 15 Hung 16 reality therapy 17 Carlsund, Eriksson, Löfstedt & Sellström 18 Haskins & Appling 19 Yao 20 Bhargava 248 آقايي، ٢٠١٣)، اختلال استرس پس از سانحه (شيريل ٢٣، ٢٠٠٦)، اضطراب فراگير (شفيع آبادي، دلاور و سدرپوشان ، ١٣٨٤)، اختلالات روان تني (سويتانويچ ، لوجک ، ماراتوويچ و کولارس ٢٤، ٢٠٠٢)، انگيزش و سازگاري مقابله با استرس (کيم ٢٢، ٢٠٠٥)، مسئوليت پذيري (کيم ، ٢٠٠٢)، انعطاف پذيري (سادات باري، بحرينيان ، آذرگون ، عابدي، و اجتماعي (بابايي و رضاخاني ، ١٣٩٦) از جمله مشکلات روانشناختي قابل درمان از طريق روش واقعيت درماني مي باشند.
دياگرام اين طرح پژوهشي به شکل زير است : 28 Alsoalmeh & Alsamadi 29 Reader 30 Palmer Mason & Duba 252 دوره پيگيري پس آزمون متغير مستقل پيش آزمون گروه T3 T2 X T1 آزمايش T3 T2 - T1 گواه جدول شماره ١ به دليل اينکه پژوهش حاضر به دنبال تغيير ايجاد شده ناشي از واقعيت درماني به شيوه گروهي بر بهزيستي روانشناختي و مسئوليت پذيري نوجوانان بيسرپرست و بدسرپرست است ، از اين طرح استفاده شد.
در اين طرح قبل از اجراي واقعيت درماني به شيوه گروهي، نوجوانان بيسرپرست و بدسرپرست انتخاب شده در هر دو گروه بوسيله پيش آزمون بهزيستي روانشناختي و مسئوليت پذيري مورد اندازه گيري قرار ميگيرند.