چکیده:
زعفران یک محصول غذایی دارای مزیت نسبی در کشور است. این محصول در بازار صادراتی نیازمند مزیت رقابتی است تا به جایگاه شایسته خود دست یابد. مسئله این است که این کالای صادراتی دارای مزیت تولید در یک کشور با محدودیت منابع آبی با کمترین ارزش افزوده و بیشتر از طریق صادرات غیرمستقیم و با برند خصوصی توزیعکنندگان، به کشورهایی مانند اسپانیا صادر شده و در آنجا با بستهبندی جدید و قیمتهای بالاتر به کشورهای دیگر صادرات مجدد می گردد. با تغییرات اقلیمی و گرایش روزافزون مصرفکنندگان به محصولات ارگانیک ضرورت دارد که طراحی استراتژی بازاریابی صادرات زعفران با رویکرد سبز مورد مطالعه قرار گیرد.
برای مطالعه گسترده تحقیقات داخلی و خارجی، از روش مطالعه نظاممند و برای شناسایی ابعاد استراتژی بازاریابی صادرات با رویکرد سبز، از روش تحقیق آمیخته اکتشافی متوالی استفاده شده است. از تحلیل مضمون و تم از طریق مصاحبه با خبرگان صنعت و دانشگاهی در فاز کیفی استفاده شده است. در فاز کمی پژوهش برای طراحی استراتژی نیز از تکنیکهای دیمتل فازی و معادلات ساختاری تفسیری استفاده شده است. به کارگیری مولفههایی مانند ویژگی های شرکت، تحلیل صنعت و بازار زعفران در داخل کشور و بازارهای هدف صادراتی، شناسایی قابلیتهای صادراتی شرکت و قابلیتهای سبز به همراه برنامه آمیخته بازاریابی به شرکتهای صادراتی پیشرو در صنعت زعفران ایران پیشنهاد می گردد.
Saffron is a food product with a comparative advantage in the country. This product needs a competitive advantage in the export markets to achieve its valuable position. The problem is that this export commodity with production advantage in a water-scarce country is mostly exported with the least added value to countries such as Spain through indirect exports and under the private label branding of distributors and there it is re-exported to other countries with new packaging and higher prices. With climate change and the increasing tendency of consumers to organic products, it is necessary to study and formulate the saffron export marketing strategy with a green marketing orientation.
Systematic review method has been used for extensive study of domestic and foreign researches to identify the dimensions of the export marketing strategy with a green orientation. With an exploratory sequential mix method, content and theme analysis has been used through interviews with industry and academic experts in the qualitative phase. In the quantitative phase of the research, Fuzzy Dematel techniques and interpretive structural equation modeling have been used to formulate the export strategy.
The result shows that the use of dimensions such as firm characteristics, analysis of saffron industry and market in domestic and export target markets, identification of the company's export capabilities and green capabilities along with a marketing mixed program is recommended to leading export companies in the Iranian saffron industry.
خلاصه ماشینی:
ابعاد زیر با بررسی مطالعات پیشین به عنوان ابعاد استراتژی بازاریابی صادرات زعفران در نظر گرفته شده است : جدول ١- ابعاد استراتژی بازاریابی صادرات زعفران (برآمده از مطالعات پژوهشگران ) ردیف , بعد , زیربعد 1, روش ورود به بازار هدف , صادرات مستقیم (دفتر شرکت در بازار هدف ) صادرات غیرمستقیم (واسطه خارجی در بازار هدف -توزیع کنندگان خرده فروش ) صادرات غیرمستقیم (واسطه خارجی در بازار هدف -توزیع کنندگان عمده فروش ) صادرات غیرمستقیم (واسطه های داخلی در کشور-دلالان ) 2, ویژگیهای بازار هدف زعفران , جذابیت های بازار هدف ، عوامل فرهنگی، عوامل سیاسی، محیط قانونی F S gngs٤3 ردیف , بعد , زیربعد 3, استراتژی آمیخته بازاریابی شرکت , استراتژی تطبیق آمیخته محصول ، تمرکز بر مشتری، برند، کاهش هزینه ، اثربخشی اجرا، بازاریابی اینترنتی، تبلیغات بین المللی، جایگاه یابی رقابتی 4, ویژگیهای صنعت , تمرکز بر قوانین صادرات ، تحریم ، تعاملات با کشورهای منطقه ، نوسانات نرخ ارز 5, قابلیت های شرکت , قابلیت بازاریابی، گرایش به کارآفرینی، پژوهش و توسعه 6, ویژگیهای شرکت , تعهد صادرات ، منابع شرکت ، پرسنل صادرات ، محصول ، استانداردسازی فرایند کار، ویژگیهای مدیریت ، قابلیت های شرکت بدین ترتیب ، سؤال اول این پژوهش عبارت است از: مدل تفسیری ساختاری استراتژی بازاریابی صادرات زعفران با رویکرد سبز کدام است ؟ ٢-٢- منابع و قابلیت های صادرات برای بقا و رشد در محیط های رقابتی بازار صادرات ، منابع شرکت ها عامل بسیار اساسی است [٦].
Effects of innovation strategies on export performance: New empirical evidence from developing market firms.