چکیده:
زمینه و هدف
در محیط کار امروز، سازمانها بهشدت به اخلاق اسلامی کار و نیروی انسانی خلاق و متعهد برای تصمیمگیری صحیح و بهموقع در مواجه مطلوب با چالش حال و آینده، نیاز دارند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر اخلاق کار اسلامی بر رفتارهای آوایی ترویج کننده و بازدارنده، با توجه به نقش هویت اخلاقی و فرصت ادراکشده آوای کارکنان است.
روش
این پژوهش، از جهت هدف، کاربردی و از جهت روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری، کارکنان سازمان ثبت و اسناد استان گیلان بوده که از طریق قاعده کوکران و به روش تصادفی، دویستوهفده نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای لازم، از طریق پرسشنامه، جمعآوری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Lisrel و همچنین با استفاده از روش معادلههای ساختاری، تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: یافته های به دستآمده، نشان دهنده ارتباط مثبت اخلاق کار اسلامی با هویت اخلاقی و نیز هویت اخلاقی، با رفتارهای آوایی ترویج کننده و بازدارنده و تایید تاثیر نقش میانجی هویت اخلاقی با تعدیلگر فرصت ادراکشده بر رفتارهای آوایی است.
نتایج
توجه به اخلاق کار اسلامی، میتواند زمینه را برای ابراز نگرانی و پیشنهادهای کارکنان در مورد مشکلهای سازمان، با هدف بهبود عملکرد و افزایش مشروعیت سازمان، فراهم کرده و مدیران میتوانند با تقویت هویت اخلاقی، رفتارهای آوایی را به نمایش گذارند.
In today's work environment, organizations desperately need Islamic work ethic and a creative and committed workforce to make the right decisions in a timely manner in the face of current and future challenges. The purpose of this study is to investigate the effect of Islamic work ethic on promotional and inhibitory phonetic behaviors with respect to the role of moral identity and perceived opportunity of employees' voices. The statistical population was the staff of the Guilan Province Registry and Documents Organization, which was randomly selected as a sample through Cochran's formula and 217 people. Necessary information was collected through a questionnaire using SPSS and Lisrel software and using structural equation method. The results show the positive relationship between Islamic work ethic and moral identity as well as moral identity with promotional and deterrent phonetic behaviors and confirm the effect of mediating the role of moral identity with the moderator of perceived opportunity on phonetic behaviors. Paying attention to Islamic work ethic can provide a basis for expressing concerns and suggestions of employees about the problems of the organization in order to improve the performance and increase the legitimacy of the organization, and managers can display phonetic behaviors by strengthening the moral identity.
خلاصه ماشینی:
رســتگار، عــین علــی و بــاقری قــرهبــلاغ (١٣٩٨)، در پژوهشــی بــا عنــوان «واکــاوی نقــش اخلاق کار اسلامی بر تمایل بـه تـرک خـدمت کارکنـان بـا تأکیـد بـر میـانجیگـری درگیـری شـغلی»، نشـان دادنـد کـه اخـلاق کـار اسـلامی، بـر تمایـل و تـرک خـدمت کارکنـان، تـأثیر منفــی و درگیــری شــغلی، تــأثیر مثبــت و معنــیداری دارد.
هـم چنـین بررســی ادبیــات پــژوهش در خصــوص متغیــرهای پـژوهش و بررسـی روابــط بــین آنهــا در پیشــینه پــژوهش ، نشــان مــیدهــد کــه بــا توجـــه بـــه اهمیـــت اخــلاق کــار اســلامی در ســـازمانهـــای امـــروزی، تـــاکنون اثـــر متغیرهـای اخلاق کـار اسـلامی بــا نقـش میـــانجی هویـت اخلاقـی بـــر رفتـار آوایـی و بـا نقــش تعــدیل گــر فرصــت ادارکشــده آوای کارکنــان، مــــورد بررســــی قــــرار نگرفتــــه و خـلاء ایــن پــژوهش ، احســاس مـیشــود.
1- Islam, Ahmad & Kaleem 2- Beekun & Badawi 3- Uddin 4- Romi & Ahman 5- Ahmed, Arshad, Mahmood et al.
آوای ترویجــی، متمرکــز بــر تجســم یــک حالــت ایــدهآل 1- Hwang,Wang & Pașamehmetoġlu 2- Burton & Vu 3- Szumski, Smogorzewska & Grygiel 4- Xue, Li & Liang آینده در مـورد آنچـه ممکـن اسـت باشـد و پیشـنهاد روشهـای احتمـالی انجـام کارهـا بـرای 1 عملکــرد بهتــر در آینــده و هــدایت گــروه در جهــت چنــین فرصــت هــایی اســت (آلــوس ، ٢٠٢٠؛ ٩).
در 1- Liang, Farh 2- Chamberlin, Newton & Lepine 3- Avery & Quinones حــالی کــه پــژوهش هــای قبلــی (کنــول و ونــدیک ، ٢٠١٣؛ ١٣)، فرصــت آوای درکشــده را به عنوان یک تعـدیل کننـده زمینـه ای بـالقوه رفتـار آوایـی کارکنـان، تأییـد مـی کننـد، فرصـت آوای ادراکشده بـه عنـوان تعـدیل کننـده بـالقوه، بـر روابـط بـین اخـلاق کـار اسـلامی و آوای کارکنـان از طریـق هویـت اخلاقـی در ایـن مطالعـه ، بسـیار مهـم بـود.