چکیده:
نوآوری بهعنوان یک عامل حیاتی برای سازمانها در راستای ارزشآفرینی و حفظ مزیت رقابتی در محیط بسیار پیچیده و پویای کنونی قلمداد میشود. ابداعات نوآوری وابستگی بسیاری به دانش، تخصص و تعهدات کارمندان و ارزش دانش مدیریت عالی بهعنوان پیشنیازهای اساسی در فرایند خلق ارزش دارد. دانش بهعنوان یک منبع کلیدی مزیت رقابتی و خلق ارزش برای بهبود عملکرد، بهعنوان عنصری ضروری بـرای توسعه پایدار شناخته شده است؛ لذا هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر ارزش دانش مدیریت عالی و شیوههای اشتراک دانش بر نوآوری باز و عملکرد سازمانی بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران 153 شرکت فناوری و دانشبنیان واقع در مرکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد هستند که از این جامعه آماری 110 نمونه از طریق فرمول کوکران مشخص شده و به روش نمونهگیری در دسترس در نظر گرفته شده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه برگرفته از پژوهش سینگ و همکاران (2019) بوده است. جهت سنجش روایی پرسشنامه از روایی صوری با استفاده از نظر خبرگان و نیز روایی همگرا، واگرا و بارهای عاملی استفاده شد. جهت سنجش پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب استفاده شد. مقدار آلفای کرونباخ کل 916/0 برآورد گردید که در محدوده قابلپذیرش قرار دارد. تحلیل دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری و با نرمافزار اسمارت پی ال اس 3 انجام شده است. نتایج نشان داد ارزش دانش مدیریت عالی بر شیوههای اشتراک دانش با ضریب مسیر 623/0 و آماره تی 04/10 تأثیر مثبت و معناداری داشته است. شیوههای اشتراک دانش بر نوآوری باز ورودی و خروجی به ترتیب با ضرایب مسیر 461/0، 538/0 و آماره تی 806/4، 27/7 تأثیر مثبت و معناداری داشته است. نوآوری باز ورودی بر عملکرد سازمان با ضریب مسیر 381/0 و آماره تی 706/3 تأثیر مثبت و معناداری داشته اما نوآوری باز خروجی بر عملکرد سازمان با ضریب مسیر 186/0 و آماره تی 342/1 تأثیر معناداری نداشته است. ارزش دانش مدیریت عالی با نقش میانجی شیوههای اشتراک دانش با ضرایب مسیر 287/0، 335/0 و آماره تی 003/4، 029/5 تأثیر معناداری بر نوآوری باز ورودی و خروجی داشته است. شیوههای اشتراک دانش با نقش میانجی نوآوری باز ورودی بر عملکرد سازمان با ضریب مسیر 176/0 و آماره تی 707/2 تأثیر معناداری داشته است، اما شیوههای اشتراک دانش با نقش میانجی نوآوری باز خروجی بر عملکرد سازمان با ضریب مسیر 1/0 و آماره تی 227/1 تأثیری معناداری نداشته است؛ بنابراین نتیجهگیری میشود ارزش دانش مدیران عالی بر شیوههای اشتراک دانش و نوآوری باز و عملکرد سازمان در شرکتهای دانشبنیان تأثیر دارد.
Innovation is considered as a vital factor for companies in order to create value and maintain a competitive advantage in today's highly complex and dynamic environment. Innovations is strongly dependent on knowledge, expertise, and commitment of employees and the value of senior management knowledge as key inputs in the value creation process. Knowledge is recognized as an important source of competitive advantage and value creation to improve performance, as an essential element for sustainable development. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of the value of top management knowledge and knowledge sharing methods on innovation and organizational performance. This research is applicable purposively and descriptively in nature. The statistical population of the existing research is the managers of technology or knowledge-based companies located in the growth center of Ferdowsi University of Mashhad. From this statistical population, 110 samples have been considered by available sampling method. The data collection tool was Singh et al.'s (2019) questionnaire. It has been used to measure face validity from the point of view of experts and convergent and divergent validity and factor loadings. Cronbach's alpha and composite reliability were used to measure reliability. The total Cronbach's alpha value was estimated to be 0.916, which is in the acceptable range. Data analysis was performed using structural equation modeling method and Smart PLS 3 software. The results showed that the value of top management knowledge had a positive and significant effect on knowledge sharing methods with a path coefficient of 0.623, and a T-statistic of 10.04. Knowledge sharing methods had a positive and significant effect on open innovation of input and output with path coefficients of 0.461, 0.538 and T-statistics 4.806, 7.27, respectively. Input-open innovation had a positive and significant effect on the performance of the organization with a path coefficient of 0.381, and T-statistic of 3.706, but open-innovation innovation did not have a significant effect on the performance of the organization with a path-factor of 0.186, and T-statistic of 1.342. The value of top managers’ knowledge with the mediating role of knowledge sharing methods with path coefficients of 0.287, 0.335 and T-statistic of 4.003, 5.029 has a significant effect on open input and output innovation. Knowledge sharing methods with the role of mediator of open input innovation had a significant effect on the performance of the organization with a path coefficient of 0.176, and T-statistic of 2.707, but methods of knowledge sharing with the mediator role of open innovation output on the performance of the organization with a path coefficient of 0.1, and T-statistic of 2227/1 had no significant effect. Therefore, it is concluded that the value of knowledge of top managers affects the ways of knowledge sharing and open innovation and organizational performance in knowledge-based companies.
خلاصه ماشینی:
دانش به عنوان يک منبع کليدي مزيت رقابتي و خلق ارزش براي بهبود عملکرد، به عنوان عنصري ضروري بـراي توسعه پايدار شناخته شده است ؛ لذا هدف از انجام اين تحقيق بررسي تأثير ارزش دانش مديريت عالي و شيوه هاي اشتراک دانش بر نوآوري باز و عملکرد سازماني بوده است .
آقايي و همکاران (١٣٩٨) نيز بر تأثير مديريت دانش و اشتراک آن بر نوآوري باز ورودي و خروجي و نقش آن بر عملکرد سازماني تأکيد داشتند.
با توجه به مباني نظري و پيشينه پژوهش هدف در اين پژوهش بررسي تأثير ارزش دانش مديران عالي در شرکت هاي دانش بنيان بر شيوه هاي اشتراک دانش و نوآوري باز و عملکرد سازماني آن ها مي باشد که با توجه به آن مدل مفهومي پژوهش در قالب شکل ١ ارائه شده است .
پرسشنامه مورداستفاده در اين پژوهش پرسشنامه استاندارد سينگ و همکاران (٢٠١٩) شامل ٦ گويه براي سنجش ارزش دانش مديريت ، ٦ گويه براي شيوه هاي اشتراک دانش ، ٥ گويه نوآوري باز ورودي، ٤ گويه نوآوري باز خروجي و ٦ گويه عملکرد سازمان بوده است .
بر اساس فرضيه ششم و هفتم پژوهش ، ارزش دانش مديريت عالي با ميانجيگري شيوه هاي اشتراک دانش تأثير معنادار و مستقيمي بر نوآوري باز ورودي و خروجي دارد.
از ديگر نتايج پژوهش ، اين بود که نشان داد شيوه هاي اشتراک دانش با ميانجيگري نوآوري باز ورودي و خروجي تأثير معنادار و مستقيم بر عملکرد سازمان دارد.