چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تحلیل ساختاری انگیزش شغلی معلمان ورزش شهر تهران انجام شده است . روش اجرای پژوهش
توصیفی، پیمایشی بوده و جامعه آماری این تحقیق را تمام معلمان تربیت بدنی تهران و نمونه آماری که شامل ٦٠ نفر مرد و
٤٠ نفر زن می باشند تشکیل دادند، که همگی در تحقیق شرکت می کنند. روش نمونه گیری تصادفی می باشد ابزار سنجش با
توجه به چارچوب نظری و متغیرهای آن وشرایط جامعه آماری، در این تحقیق از پرسشنامه انگیزش و نیاز به عنوان ابراز اندازه
گیری استفاده گردید این پرسشنامه بر اساس نظریه دو عاملی فردریک هرزبرگ ساخته و در دو بخش تنظیم و بکار گرفته
شده است . نتایج نشان دادند فرضیه اول این تحقیق بیان میدارد مقدار، F مشاهده شده برای تمام متغیرها کوچکتر از مقدار F
جدول (٢/٦٦) است . یعنی سطوح مختلف تحصیلی معلمان تربیت بدنی بر عوامل ایجاد انگیزش شغلی آنان تاثیر معنیداری
ندارد. فرضیه دوم این تحقیق بیان میکند مقدار t محاسبه شده از مقدار t جدول (١/٦٦)، بزرگتر است . به این ترتیب فرض
صفر (H0)، در سطح معنیدار رد شده و فرضیه تحقیق پذیرفته میشود. یعنی جنسیت معلمان تربیت بدنی بر
عوامل ایجاد انگیزش شغلی آنان تاثیر معنیداری دارد. فرضیه سوم تحقیق بیان میدارد سابقه خدمت معلمان تربیت بدنی بر
عوامل ایجاد انگیزش شغلی آنان تاثیر معنیداری ندارد و همچنین در فرضیه چهارم سطوح مختلف سنین معلمان تربیت بدنی
بر عوامل ایجاد انگیزش شغلی آنان تاثیر معنیداری ندارد. فرضیه پنجم این تحقیق بیان میدارد سوابق ورزشی قهرمانی
معلمان بر عوامل ایجاد انگیزش شغلی آنان تاثیر معنیداری ندارد.
خلاصه ماشینی:
يکي از اين نظريات در زمينه انگيزش شغلي مربوط به فردريک هرزبرگ ١ است که ما دردراين تحقيق سعي مي کنيم با شناسايي و اولويت بندي نيازهاي معلمان تربيت بدني بر اسـاس آن بـه سـئوالات زيـر جواب بدهيم .
يکي از اهداف فرعي در اين تحقيق مقايسه برخي از ويژگي هاي فردي معلمان تربيت بدني مانند جنس ، سن ، سابقه خدمت و مدرک تحصيلي با عوامل انگيزش شغلي آنها مي باشد.
فرضيه اول تحقيق اين بود که عوامل انگيزش معلمان تربيت بدني با توجه به سطوح مختلف تحصيلي آنها متفاوت است .
ضمنا نتيجه بدست آمده با برخي از تحقيقات مانند مهرابي (١٣٨٠)، که با بررسي عوامل انگيزش شغلي معلمان راهنمايي قم بر اساس نظريه هرزبرگ بيان مي کند بين سطوح مختلف مدرک تحصيلي معلمان در مورد عوامل انگيزش شغلي تفاوت معني داري وجود دارد و همچنين تحقيق بحرالعلوم (١٣٧٨)، که در تحقيق خود با عنوان ارتباط بين فرهنگ سازمان و سبک مديريت با رضايت شغلي کارشناسان سازمان تربيت بدني تهران که نشان داد بين سطح تحصيلات و رضايت شغلي رابطه مثبت و معني داري وجود دارد و همچنين مقدس (١٣٧٨)، که در تحقيق خود با عنوان تحليلي بر رضايت بر کار در کارکنان آموزش و پرورش اصفهان ، نتيجه گرفت مدرک تحصيلي در رضايت شغلي موثر است همخواني ندارد.
فرضيه دوم اين تحقيق بيان مي کند که جنسيت معلمان تربيت بدني بر عوامل ايجاد انگيزش شغلي آنان تأثير دارد.
فرضيه سوم اين اين تحقيق بيان مي کند که سابقه خدمت معلمان تربيت بدني بر عوامل ايجاد انگيزش شغلي آنان تأثير معني داري دارد.