چکیده:
در عصر رسانههای نوین از سویی گستره و سرعت پوشش اخبار علمی افزایش یافته و از سوی دیگر صحت و اعتبار اخبار این حوزه با تردیدهایی همراه شده است. در چنین شرایطی روزنامه نگاری علم یکی از تخصص هایی است که بیش از هر زمان دیگر به آن نیاز داریم. پژوهش حاضر با هدف توجه و تمرکز بر سهم روزنامهنگاری علم در ترویج علم در شرایط کنونی و در عصر رسانه های نوین انجام شده است. در این راستا مولفههای تقویت ارتباط و اعتماد میان جامعه علمی با عموم، استفاده از رسانههای نوین، افزایش آگاهی از نوع و نحوه تعامل با مخاطب و افزایش مشارکت و همراهی دانشگاهیان با روزنامهنگاران علم مدنظر قرار گرفته اند. این پژوهش از نظر هدف یک تحقیق تحلیلی-تفسیری است. جامعه آماری شامل 20 نفر از خبرگان حوزه روزنامهنگاری علم است. نمونهگیری خبرگان به روش هدفمند انجام شد و ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمساختاریافته میباشد. نتایج نشان می دهند از طریق توانمندسازی روزنامهنگار علم میتوان به تولید محتوای متناسب با نیازهای عمومی پرداخته و نقش نظارتی و مطالبهگری روزنامهنگاران علم را افزایش داد. همچنین رسانههای نوین نیز قادرند به تقویت ارتباط و اعتماد میان جامعه علمی با عموم پرداخته و مشارکت و همراهی دانشگاهیان با روزنامهنگاران علم را افزایش دهند.
In the age of modern media, on the one hand, the scope and speed of coverage of scientific news has increased, and on the other hand, the accuracy and credibility of news in this field has been accompanied by doubts. In such a situation, science journalism is one of the specialties that we need more than ever. The present study aims to pay attention to the contribution of science journalism in promoting science in the current situation and in the era of modern media.In this regard, the components of strengthening communication and trust between the scientific community and the public, using new media, increasing awareness of the type and manner of interaction with the audience and increasing the participation and cooperation of academics with science journalists have been considered. This research is an analytical-interpretive research in terms of purpose. The statistical population includes 20 experts in the field of science journalism. Expert sampling was done in a purposeful manner and the data collection tool is semi-structured interview.The results show that by empowering science journalists, it is possible to produce content tailored to the general needs and increase the supervisory and demanding role of science journalists. The new media are also able to strengthen the relationship and trust between the scientific community and the public and increase the participation and cooperation of academics with science journalists.