چکیده:
صلح پایدار همواره خواستگاه ملتها بوده اما همیشه اینگونه نبوده که حکومتها اهتمامی بر خواسته ملتها داشته باشند بلکه برای تحقق اهداف خود، جنگ را بر صلح اولویت بخشیدهاند. پرسش این است که چگونه میتوان زمینههای صلح پایدار را فراهم نمود؟ ایدههایی از سوی برخی متفکران ارائه شده، اما به نظر میرسد علامه با اعتباری دانستن فرهنگ، تمدن، اخلاق و دین که میتوان گفت از عوامل اصلی شکلگیری نهادهای اجتماعی و سیاسی هر جامعه هستند، توانسته یک ایده پیشگیرانه و کاربردی در دفع جنگ و تحقق صلح ارائه نماید. ابتکار علامه در اعتباریات، یک ابتکار فلسفی است. با این نگاه میتوان نقش اعتباریات را در تقویت اشتراکات و عبور از افتراقات تبیین کرد. علامه چندان وارد ساختارهای حکومتی نمیشود، اما نظر ایشان در اداره نهادهای اجتماعی وسیاسی، با رویکرد صلح پایدار بسیار موثر است. ایشان اعتباریات را نوعی احساسات تلقی نموده که برحسب منافع فردی وجمعی اعتبار شده است. این اعتباریات ثبات ندارند بلکه انسان با توجه به تغییر زمان، نوع نیازهای جدید مفاهیم تازهای را اعتبار نموده است. موضع منحصر به فرد در نظریه ایشان اعتباری دانستن زبان دین است. نظر به وسعت جمعیت دینداران و نقش دین در مسائل اجتماعی وسیاسی از یکسو و وجود اختلافات در ادیان از طرف دیگر، به نظر میرسد اعتباری دانستن زبان دین، میتواند نقش بنیادی در وحدت ادیان ایفا نماید. تاکید علامه بر این است که دین اعتبار انسان نیست بلکه برای پیوند انسان با ورای عالم طبیعت، به زبان اعتباری بیان شده تا قابل فهم باشد. دراین مقاله چگونگی فراهم شدن زمینههای صلح پایدار براساس دیدگاه علامه مورد بررسی قرار میگیرد.
Sustainable peace has always been their nation, but it has not always been that governments have been in the demand for nations, but they have prioritized the war on peace to fulfill their goals. An important question is how can you provide sustainable peace fields? Ideas from some thinkers, such as Khajeh Nasir Tusi, Kant, Huntington, Mohammad Baqer Majlesi، John Tomlinson, Marcel Pores, and others, are presented about the priority and realization of peace, which we will refer to in this article.
But it seems that Allameh Tabatabai, with the ideationelof knowing culture and civilization, ethics and religion that can be said, is one of the main causes of the formation of social and political institutions of each community, has been able to provide a preventive and practical idea of warping and peace.The initiative of Allameh in ideationality is a philosophical initiative. Therefore, with a philosophical look, the role of ideationality can be explained in reinforcement the relationships and passing through the differences.
Allameh is not so enters into government structures, but their theory can be very effective in the management of social and political institutions, with a sustainable peace approach. Allameh Tabatabai considered ideationality a kind of illusions and emotions that are credited according to individual and collective interests. These credentials are not stable, but human, due to the change of time, the type of needs and conditions of new concepts are accredited. The unique position in Allameh's ideationel theory is the ideationality of knowing the language of religion