چکیده:
در این مقاله به بررسی محیط کلان بازاریابی بین المللی پرداختیم.در واقع برای موفقیت در بازاریابی بین المللی نیازمند شناخت محیط کلان بازاریابی بین المللی هستیم.بدون شناخت نمی توانیم کسب مزیت رقابتی را بدست بیاوریم.سطح شناخت باید بصورت کلان انجام گیرد.مطالعه جامع بازار و ایجاد راهبرد مناسب و شناخت محیط سه اهرم موفقیت درمحیط کلان بین المللی است.چرا که دنیای امروزی بسیار متفاوت تراز زمان گذشته است.نیاز ها و انتظارات و فرهنگ جوامع بین الملل هر روز دستخوش تغییراتی می باشد که غیر قابل پیش بینی است. روش SWOT یکی از روش های مناسب برای شناخت محیط کلان بازاریابی بین المللی می باشد.
خلاصه ماشینی:
روش SWOTيکي از روش هاي مناسب براي شناخت محيط کلان بازاريابي بين المللي مي باشد.
(عباس زاده و همکاران ،١٣٩٥) ٢- بيان مسئله محيط بازاريابي در شرايط فعلي محيط بازاريابي ترکيبي از عوامل و نيروهاي خارجي و داخلي است که بر توانايي شرکت در برقراري ارتباط با مشتريان و خدمت رساني به آن ها تأثيرگذار است .
با در نظر گرفتن عوامل اقتصادي جهاني ٣ بازار برتر مصرف کننده در جهان بر اساس آمار سازمان ملل متحد به شرح زير رتبه بندي شده است : -ايالات متحده آمريکا در آمريکا مصرف کنندگان با وجود مشاغل بيشتر و کاهش قيمت انرژي، پول بيشتري دارند.
از موارد بسيار مهم شرايط محيطي که در بازار يابي بين المللي تأثير گذار است مي توان به عوامل اقتصادي هم در ساختار صنعت و هم در درآمد ملي و عوامل سياسي حاکم بر کشور ها و يا عوامل فرهنگي اشاره کرد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بنابراين محيط منشاء فرصت ها و تهديدات مي باشد که شناخت به موقع اين تهديدات و فرصتها باعث مي شود شرکت ها با طراحي و اجراي استراتژي هاي مناسب قادر به سازگاري استراتژيک شوند به اين معنا که از فرصت هاي محيطي بيشترين استفاده وبهره برداري را برده و تهديدات را به صورت موثر مديريت نمايند (به تصویر صفحه مراجعه شود) به معني رضايت بخش براي بخش هايي از کار که در حال حاضر (Satisfactory)به جاي کلمه S حرف رضايت بخش هستند.
٣- نتيجه گيري محيط کلان بازاريابي بين المللي در واقع يک بازار جهاني تمام کشورها محسوب مي شود.