چکیده:
از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 و به ویژه بعد از فروپاشی اردوگاه اتحاد جماهیر شوروی، جمهوری اسلامی ایران به دشمن اصلی ایالات متحده در منطقهی خاورمیانه تبدیل شد. از آنجا که سکانداران کاخ سفید به این باور رسیدهاند که دورهی تاثیر گذاری و ایجاد تغییرات مورد نظر از طریق إعمال پارامترهای سخت اقتصادی یا نظامی سنتی به سر آمده است، از همین رو به بهره گیری از آنچه جوزف نای آن را "قدرت نرم" نامید و در دو دههی گذشته به گفتمانی اساسی در محافل فکری تبدیل شده است روی آوردند. در واقع ایالات متحدهی آمریکا ستون فقرات جنگ نرم خود را بر محور تخریب چهرهی ایران در نزد افکار عمومی جهانی متمرکز ساخته است و در این میان فیلمهای آمریکایی به سان اسب معروف تروا، به بازیگری کلیدی برای تحقق این هدف و تاثیر گذاری بر اندیشه و تفکر کشورها و ملل مختلف تبدیل شده است.پژوهش پیش رو از سویی به ریشههای نزاع ایران و آمریکا میپردازد و از سوی دیگر با تمرکز بر کارکرد سینما و هالیوود که به سان دو بال هستهای جنگ نرم آمریکا، تاثیرات بیسابقه و مخربی بر کشورها و ملل مختلف از خود بر جای میگذارد ابزارهای مورد استفاده در این جنگ را مورد بررسی قرار داده است. در این راستا نویسندگان مقاله 25 فیلم درام آمریکایی را که در فاصلهی سالهای 1979 تا 2016 با موضوع تاریخ معاصر ایران و تاریخ قدیم امپراطوری آن بر روی پرده رفتهاند را مورد مطالعه و ارزیابی قرار دادهاند.این پژوهش همچنین ارتباط میان هالیوود و هیمنهی (هژمونی) فرهنگی و سیاسی موجود در تولیدات ایدئولوژیزه شده، و نیز ارتباط میان آن و بازارهای مالی در زمینه ی تجارت و رفاه طلبی ایدئولوژیزه شده را از نظر دور نداشته است و آمار و ارقام جامعی از میزان فروش و سود این فیلمها در گیشهی سینماهای جهان و خاورمیانه ارائه مینماید. از دیگر سو نگارندگان، به نوع جهت گیری این فیلمها در انتخاب موضوعات و مضامین فرهنگی و سیاسی مرتبط با جمهوری اسلامی ایران مانند: حمایت از تروریسم، نقض دمکراسی، و نقض حقوق بشر نیز توجه داشته اند.این پژوهش در پایان چشم انداز جامعی از جنگ نرم کنونی ضد ایران، ارائه و راهکارهای عمل گرایانه برای مواجهه با آن پیشنهاد میدهد.
خلاصه ماشینی:
درواقع ايالات متحده ي آمريکاستون فقرات جنگ نرم خودرابرمحورتخريب چهره ي ايران درنزدافکارعمومي جهاني متمرکزساخته است ودراين ميان فيلم هايآمريکايي به سان اسب معروف تروآ،به بازيگري کليدي براي تحقق اين هدف وتأثيرگذاري برانديشه وتفکرکشورهاو ملل مختلف تبديل شده است .
مقاله پيش روازسوييبه ريشه هاينزاع ايران وآمريکامي پردازدوازسوي ديگرباتمرکزبرکارکردسينماوهاليوودکه به سان دوبال هسته ايجنگ نرم آمريکا،تأثيرات بي سابقه و مخربي برکشورهاوملل مختلف ازخودبرجاي مي گذاردابزارهاي مورداستفاده دراين جنگ را موردبررسي قرارداده است .
OE ٢ مقدمه درسيرمطالعه ي تاريخ واشکال مختلف جنگ وتعاريف متفاوت ارائه شده ازموجوديتي به نام "دشمن "،به اين حقيقت پيميبريم که انديشه ي استعلاييوايمان غربيان به برتري خوددرمقابل ديگران ريشه هاييبسيارکهن دارد.
برنامه ي هسته ايايران :اين برنامه يکيازدلايل بيم آمريکايي هاازقدرت يابيعلمي ايران است ؛چه آنکه باموفقيت دراين زمينه ،ايران خواهدتوانست به شکل مستقيم در تحولات منطقه اينقش آفرينينمايدوتوازن موجوددرخاورميانه رابه نفع خودبه هم زند ومانع ازگسترش نامحدودنفوذآمريکادرمنطقه شود.
برخيصاحب نظران مانندهانس مورگنتابراين باورندکه همه ي سياست هاازجمله ± سياست هايبين المللي±برمحورقدرت متمرکزميباشندوايدئولوژي هابه عنوان برنامه اي عملي،چيزيبيش ازيک نقاب نيستندوبه همين دليل است که ميبينيم قبل ازعصر ايدئولوژي،رفتارانسان غربيبرمبنايمسائل امنيتيومنافع سياسيواقتصاديوتلاش برايکسب هژمونيوسلطه برديگرملل تعريف ميشده است وايدئولوژيوملحقات آن نيزدرادامه تنهاهمانند بهانه هاودستاويزهايي براي توجيه تصميمات واقدامات و بهره منديازحمايت توده هابه خدمت گرفته شد(هانتر،٢٠٠٢،ص ٣٥±٣٠).
فيلم هاي آمريکايي ساخته شده با موضوع ايران (به تصویر صفحه رجوع شود)٢٨ (به تصویر صفحه رجوع شود)رابطه سياست و هاليوود در توليد فيلم هاي ضد ايراني بامطالعه ي اين جدول درمي يابيم که افزايش توليداين گونه آثاردردوره ايرخ داده است که توجهات جهانيبيش ازپيش به جنگ نرم وتأثيرات آن درروابط بين المللي،معطوف گشته است .
Cultural Imperialism and Perception Management: How Hollywood Hides US War Crimes, Retrieved from: http://www.