چکیده:
کشور ایران با توجه به شرایط اقلیمی مناسب جایگاه ویژه ای را در پرورش محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده است، که در این میان زعفران جایگاه ویژه ای دارند، به طوریکه ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده زعفران جهان شناخته شده است، اما در بحث صادرات محصولات زعفران با چالش هایی مواجه است. هدف از تحقیق حاضر، شناخت موانع صادرات زعفران ایران بوده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لخاظ روش جمع آوری داده ها از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق حاضر خبرگان و مدیران اتاق بازرگانی شهر تهران هستند. ابتدا با توجه به ادبیات موجود در این زمینه چند مانع صادرات زعفران شناسایی شد، سپس با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP، اوزان و معیارهای مرتبط با این عوامل از طریق پرسشنامه و نظرسنجی از جامعه آماری موردمطالعه، تعیین شد و مدل تحلیل سلسلهمراتبی به کار گرفته شد. در مرحله بعد، وزن نهایی معیارها با استفاده از میانگین موزون و تلفیق وزن نسبی معیارها و وزن نسبی عوامل اصلی سرگروه آنها به دست آمد. در گام بعدی بر اساس وزنهای بهدستآمده، رتبهبندی نهایی عوامل و معیارهای مربوط به عوامل حفظ ونگهداری کارکنان دانشی ارائه میشود. پس از جمعآوری پرسشنامههای توزیعشده و تجزیهوتحلیل این دادهها اولویتبندی معیارهای شناساییشده بدین شرح شد: معیار موانع مربوط به مصرف کننده با وزن نرمال شده 402/0 از بیشترین اولویت برخوردار است. معیار موانع مربوط به صادرات با وزن مشابه 322/0 در اولویت میانی قرار دارد. معیار موانع تولیدی با وزن نرمال 277/0 از کمترین اولویت برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
شناخت موانع صادرات زعفران ایران حسین معینی1، مهسا امام رضا2 1 استادیار مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه قم ایران 2کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک موسسه آموزش عالی طلوع مهر چکیده کشور ایران با توجه به شرایط اقلیمی مناسب جایگاه ویژه ای را در پرورش محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده است، که در این میان زعفران جایگاه ویژه ای دارند، به طوریکه ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده زعفران جهان شناخته شده است، اما در بحث صادرات محصولات زعفران با چالش هایی مواجه است.
ضعف ساختار تولید، انطباق نداشتن کیفیت بسیاری از کالاهای تولیدی با نیاز بازارهای مصرف خارجی، توجه به منابع کوتاه مدت بازارهای داخلی، ناکافی بودن نقدینگی صادرکنندگان برای تداوم فعالیتهای صادراتی، مشکلات قیمت گذاری کالاهای صادراتی، نبود مشوقهای لازم و کافی برای صادرات، ضعف صنعت بسته بندی و حملونقل، مشکلات مالیاتی و اخذ عوارض گوناگون از صادرکنندگان، نبود خدماتی صادراتی مورد نیاز، توسل به روشهای تجاری سنتی و نامطلوب، ضعف تشکلهای صادراتی، دشواری تهیه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید کالاهای صادراتی، استفاده نکردن از منطقه آزاد تجاری برای تحقق اهداف صادراتی کشور و بسیاری مشکلات درون مرزی دیگر از معضلات این بخش هستند (زینال زاده، 1393: 45) عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی عوامل اثرگذار بر عملكرد صادراتي پيرامون نيروهاي داخلي و خارجي شركت سازماندهي شده اند.