چکیده:
هدف پژوهش حاضر اثر گذاری معنویات در زندگی فردی و اجتماعی دانشآموزان مدارس است. این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش تمامی دانشآموزان کرمانشاه هستند که از میان 168 دانشآموز، 87 دختر و 81 پسر، با روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش کارکرد آموزشی دانشآموزان معدل پایان ترم آنها نیز درنظر گرفته شد. نتیجههای آزمون همبستگی پیرسون نشان میدهد که میان معنویت و کیفیت زندگی و کارکرد آموزشی دانشآموزان همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین، یافتههای پژوهش دربردارنده نکتههای کاربردی مفیدی برای سیاست گزاران عرصه آموزش وپرورش است.
خلاصه ماشینی:
«ميدور» نيز اظهار ميدارد كه وابستگي ديني چون بديل ديگر متغيرهاي مؤثر بر سلامت روان مانند وضعيت اقتصادي و حمايت اجتماعي عمل میکند و منجر به كاهش شيوع افسردگي ميشود (تهراني،1391) بخش اول: بررسي ماهيتي موضوع افزايش چشم گير جمعيت، گسترش شهرنشيني و توسعه صنعت موجبات تغييرات اساسي را در ساختارهاي اقصادي، اجتماعي، فرهنگي و خانوادگي فراهم نموده است.
در این راستا به نقش دين و برخي از کارکردهاي آن به عنوان يک نياز فطري و همچنين اثرات ان بعنوان يک عامل تعيين کننده بر زندگي فردي و اجتماعي دانشآموزان ميپردازيم.
درحالیکه انسان دين دارو با ايمان، چون به مبدا هستي بخش (خدا) معتقد است و او را حكيم عادل و مهربان ميداند و نيز زندگي پس از مرگ (معاد) را باور دارد، نسبت به جهان هستي خوش بين بوده و اینده را روشن ميبيند و هرگز در بن بست فكري قرار نميگيرد و به يأس و نااميدي روحي دچار نميشوداو براساس دادههاي ايماني، در صحنههاي دشوار زندگي به عنايات و كمكهاي الهي اميدوار بوده،با توكل و اعتماد، بر خداوندي كه بر هر كاري توانااست،به فكر راه چاره ميافتد وخود را از بن بست هارهايي ميبخشد.
بخش ششم: تاثير دين باوري در زندگي فردي و اجتماعي ايمان به خداوند زندگى را به سمت امور معنوى و متعالى جهت مىبخشد، و شور و شوق حركت و تلاش را در انسان افزايش مىدهد.
بيشتر تحقيقات جامعه شناختي در این زمينه پيرامون مسائل خانوادگي بوده و از نقش دين داري و اعتقادات ديني که از اهميت فراواني برخوردار است، غفلت شده است.