چکیده:
هدف مشاوره نوجوان کمک به آنها برای درک احساسات، افکار و رفتارهایشان است. راهبردهای مشاوره اولا باید به نوجوانان در پیشگیری از مشکلات کمک کند، دوما رشد نوجوان در محیط خانوداه و جامعه را تسهیل کند. تا برخلاف دیدگاه عموم نوجوانی دورهای سرشار از تجربیات خوشایند برای فرزندان شما باشد. متاسفانه از هر 10 نوجوان، 4 نفر هر سال به شدت افسرده میشوند. این یک آمار تکان دهنده است. البته با توجه به تغییرات رشدی و فشارهای متعدد دیگری که نوجوانان تجربه میکنند، این آمار احتمالا از این هم بیشتر است. بنابراین نیاز به مشاوره نوجوانان کاملا قابل درک است. وجود ناسازگاریهای عاطفی و اجتماعی در خانواده و مدرسه و محیط کار، روبرو شدن با مشکلات متعدد اقتصادی، تحصیلی، شغلی، جنسی، اخلاقی، نگرانیها و ناراحتیهای فکری همانند تضاد و تعارض با والدین و معلمین، تصمیم گیریهای مهم و اساسی نظر انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل و... دلایل و شواهدی روشن بر ضرورت استفاده از خدمات راهنمایی و مشاوره است. مشکلاتی از قبیل عنان گسیختگی و فرار از خانه، سوء مصرف الکل و دارو، افزایش مشکلات یادگیری و رفتاری و عاطفی، بی تعهدی و بی مسئولیتی، خودکشی و مشکلات بی شمار دیگری که دانشآموزان با آنها روبرو هستند و نیازمند کمک میباشند. در این مقاله به بررسی و نقش مراکز مشاوره و مشاوران در رفع مشکلات وناهنجاریهای دانشآموزان نوجوان میپردازیم تا با شناسایی زمینههای موفقیت و عدم موفقیت این مراکز بتوان اثربخشی خدمات مشاورهای را افزایش داد و از این طریق در جهت تربیت نسلی پویا و سالم و با نشاط گامهای موثری برداشت.
خلاصه ماشینی:
این رابطه براي کمک کردن به مراجعان جهت درک و روشن کردن نظرات آنها در مورد محيط زندگي خود و يا دادن راه رسيدن به اهداف انتخاب شده فردي از طريق انتخاب راههاي سنجيده و با معناي فردي و حل مشکلات هيجاني و ميان فردي برگزار ميشود.
بخش سوم: نگاهي به برخي از مهمترين اختلالات و مشکلات نوجوانان در دوران حساس نوجواني بند اول: مشکل فرار از مدرسه نوجوانان وهموار شدن راه براي بزهکاري مطالعات انجام شده در مورد رابطه بين فرار از مدرسه و بزهکاري نشان ميدهد که فرار از مدرسه يکي از علل مهم بزهکاري کودک و نوجوان است.
شش شرط سايمون (1988) كه به همراه عنصر بارآوري و روابط سالم به بهبود عزت نفس كمك میکند عبارتند از: احساس تعلق كردن: كودكان نياز دارند كه به خانواده خود احساس تعلق كنند و اگر اعضاي خانواده آنها به دليلي پراكنده شده باشند، بايد با خانوادهاي كه در به وجود آوردن آنها نقش داشته است پيوند داشته باشند.
در این بازي از صندلي استفاده نميشود و اگر همه به درستي کار خود را انجام دهند حلقه ايجاد شده به خوبي حفظ ميشود، بدون آنکه کسي روي زمين بيفتد.
واتسون (1980) در مقالهاي درباره فوايد كتاب درماني براي كودكاني كه مورد بدرفتاري قرار گرفته اند، پيشنهاد كرده است كه كودكان ميتوانند از نظر رواني و هيجاني با شخصيتهايي كه در كتاب درباره آنها چيزي ميخوانند احساس قرابت يا همانندي كنند: تجارب غير مستقيم يا همدلانه از طريق كتاب ميتواند شباهتهايي را افكار احساسات نگرش ها، رفتار يا محيط خود كودك نشان دهد.