چکیده:
اعمال قواعد حقوق رقابت بر بازارهای گوناگون با هدف تسهیل رقابت و منع انحصار و تشویق بنگاههای اقتصادی به رعایت این قواعد صورت میگیرد. هدف از این پژوهش رسیدن به پاسخ این پرسش است که با توجه به ظهور فناوریهای نوین، چگونه میتوان قواعد حقوق رقابت را بر صنعت سینما اعمال کرد. این پژوهش با روشی توصیفی ـ تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای و اینترنتی، با کنکاش در نظام رقابت ایران (بهویژه فصل نهم قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44)، به تحلیل رقابت و حقوق رقابت و رویههای ضدرقابتی در بازار سینما میپردازد. دراینخصوص، نقش شورای رقابت در نظارت بر بازار و مدیریت رفتارهای ضدرقابتی بنگاههای اقتصادی و نقش ساترا بهعنوان نهاد تنظیمگر بخشی در حوزۀ رسانههای تصویری بررسی و مشخص شد که دربارۀ صلاحیت دخالت ساترا در مباحث مربوط به رقابت تردیدهایی وجود دارد. نتایج این پژوهش نشان میدهد صنعت سینما از صنایع مهم و تأثیرگذار در نظام اقتصادی است و با اقداماتی مانند اصلاح سازوکار حاکم بر کمکهای دولتی در بخش سینما، تصویب دستورالعمل مصادیق اعمال و توافقهای ضدرقابتی در بخش سینما، تصویب قانون بازارهای دیجیتال برای تنظیم بازیگران بازارهای دیجیتال ازجمله رسانههای برخط پخش فیلم میتوان در جهت بهینهترشدن رقابت در بازار سینما و منع انحصار گام برداشت.
Competition rules are enforceable in different markets to facilitate competition, prohibit monopolies, and encourage economic enterprises to comply with these rules. The present study seeks to answer how competition ruled can be applied to the film industry through public enforcement of competition law. It is descriptive-analytical research using library and Internet resources. This study examines the Iranian competition system especially Chapter 9 of the Act of the execution of the General Policies of Article 44 of the Constitution (2007) and other laws and regulations related to competition and the film sector.In this regard, we explored the role of the Competition Council in monitoring the market and management of anti-competitive behaviour of enterprises and the role of Satra as a regulatory body in the field of visual media, and it was found that there are doubts about Satra's competence in competition issues.This study shows that the film industry is one of the most important and influential industries in the economic system. With measures such as reforming the mechanism governing state aid in the cinema sector and digital media, including online media distribution and, We can increase competition in the film market and ban monopolies.
خلاصه ماشینی:
نتايج اين پژوهش نشان ميدهد صنعت سينما از صنايع مهم و تأثيرگذار در نظام اقتصادي است و با اقداماتي مانند اصلاح سازوکار حاکم بر کمک هاي دولتي در بخش سينما، تصويب دستورالعمل مصاديق اعمال و توافق هاي ضدرقابتي در بخش سينما، تصويب قانون بازارهاي ديجيتال براي تنظيم بازيگران بازارهاي ديجيتال ازجمله رسانه هاي برخط پخش فيلم مي توان در جهت بهينه ترشدن رقابت در بازار سينما و منع انحصار گام برداشت .
طبق بند ١١ مادة اول قانون اجراي سياست هاي کلي اصل ٤٤ (قانون اصل ٤٤) رقابت اين گونه تعريف شده است : «وضعيتي در بازار که در آن تعدادي توليدکننده ، خريدار و فروشندة مستقل براي توليد، خريد و يا فروش کالا يا خدمت فعاليت ميکنند، به طوري که هيچ يک از توليدکنندگان ، خريداران و فروشندگان قدرت تعيين قيمت را در بازار نداشته باشند يا براي ورود بنگاه ها به بازار يا خروج از آن محدوديتي وجود نداشته باشد».
٢. اجراي عمومي قواعد حقوق رقابت در بخش سينما در حقوق ايران نهادهاي ناظر بر رقابت بر اساس قوانين رقابت و ضدانحصار براي ضرورت هاي اقتصادي چون ارتقاي کارايي و افزايش رفاه مصرف کنندگان ايجاد ميشوند و وظيفۀ اصلي آن ها مبارزه با رفتارهاي ضدرقابتي يک جانبه ، جمعي و کنترل ادغام ها است تا از بروز رويه هاي ضدرقابتي و حرکت بنگاه هاي اقتصادي به سوي انحصار جلوگيري کنند (حسيني و غفاري فارساني، ١٣٩٩، ص ٥٢٧).
٣. تصويب دستورالعمل مصاديق اعمال ، توافق ها و تمرکزهاي ضدرقابتي در بخش فيلم و سينما از سوي شوراي رقابت : اين دستورالعمل به تنظيم رفتارهاي بنگاه هاي اقتصادي ازجمله پلتفرم هاي ارائۀ فيلم و سريال (مانند نماوا و فيليمو) کمک خواهد کرد و مانع نقض حقوق مصرف کنندگان خواهد شد.