خلاصه ماشینی:
تازگی شرایطی که این رخداد داستانی پدید میآورد علت انتخاب آن بود،و گرچه از لحاظ حقایق مادی غیر ممکن مینماید اما دیدگاهی را برای قوۀ تخیل فراهم میآورد تا جامعتر و قاطعانهتر از روابط عادی رخدادهای معمول هیجانات انسانی را ترسیم کرد: صرفنظر از اینکه ما از«فرانشکتین»چه میفهمیم،بیتردید مقدمه داستان مدعی علمی-تخیلی بودن آن است.
در نوشتههای آرمانی اواخر قرن نوزدهم این مطلب آشکارا دیده میشود:انواع متفاوتی از عقلگرایی،و راههای متفاوتی برای تحقق بخشیدن آنها در قالب داستان وجود داشت که اگر نخواهیم هیچ چیز دیگری را نام ببریم، مقابلۀ پیشگویی صنعتی ادوارد بلارمی در«واپسنگری»(1888)و ترکیب داستانهای شگفت یا سیاست خیالبافانه ویلیام موریس در«خبری از ناکجا»(1890)درستی این مطلب را نشان خواهد داد.
مع هذا،هیجان بهترین داستانهای علمی-تخیلی از لحاظ ولز در فرایندی نهفته است که اصل اولیۀ جلب توجه خواننده را همراه با اصول واقعا علمی دیگر ترکیب میکند تا به نتیجهگیریهایی دست یابد که بسیار خیالپردازانهاند،اما شیوۀ روایی داستان باید خواننده را قانع کرده باشد که این نتیجهگیریها،منطقی و ضروریاند.
سردبیر مجله ecneicS gnidnuotsA noitciF جان دبلی،کمپبل در این کتاب که ترفندهایی کسب منفعت و تجارت از طریق چاپ داستانهای علمی- تخیلی را آشکار میکند،مینویسد که خرید مجله در حکم«اجیر کردن نویسنده»است،حال آنکه جک ویلیامسون گفتۀ ولز را تکرار میکند که برای جلب موافقت ناشر،داستان باید از همان اصل واحد جلب توجه خواننده پیروی کند.
احتمالا باید عنصر غیر زمینی فردریک براون را نیز از آن حذف کرد اما این همان وجه تشابه اساسی ادبیات علمی-تخیلی جدید با افسانههای کهن است که نظریهپردازان ساختگرا بسیار بدان علاقهمندند.