چکیده:
آموزشهای مهارتی یک رکن اساسی برای توسعه سرمایه انسانی و رسیدن به اهداف توسعه پایدار سرزمین است. در این تحقیق تلاش شد با رویکردی نو، یعنی ترکیب نگرش راهبردی با سیاست بازار محوری، توسعه آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای در استان خراسان جنوبی برنامهریزی و طرحریزی گردد. نتایج تحقیق موید این است که در حوزههایی که استان خراسان جنوبی دارای پتانسیلهای محیط طبیعی است (نظیر معادن)، نبود یا کمبود آموزشهای مهارتی وجود دارد. این مسئله به دلیل تغییر و تحولات در فضای اقتصادی و اجتماعی کنونی کشور و منطقه تشدید شده است. همچنین بخشی از آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای که تا کنون در استان به انجام رسیده است، در مسیر نیازهای واقعی جامعه نبود و نتیجه لازم را در پی نداشته است. این بدان معناست که هدررفت منابع و سرمایهها در فضای آموزش مهارتی استان یکی از اپیدمیهایی است که نیازمند تغییر رویه بنیادین است.
خلاصه ماشینی:
آموزش فني و حرفه اي [مهارتي] يک استراتژي مقـرون بـه صـرفه اسـت کـه مـيتـوان بـه عنوان آموزش غيررسمي نيروي انساني واجد شرايط که ميتواند دانش را به توليد تبديل کند، بـا نوآوريها سازگار است ، روشهاي معاصر و علمي را ميداند، اظهارنظر مـيکنـد، راهحـل هـايي براي مشکلات پيدا ميکند و همچنـين برعهـده گيرنـدهي مسـئوليت در توليـد بـا بهبـود کالاهـا و خدمات است ، تعريف نمود (٢٠٠٣:٨١ ,Saglam&Kus؛٢٠٠٧,Spottl؛٢٠٠٢,Billett) توسعه آموزشهاي مهارتي داراي پيامدهايي از جمله رشد و توسعه بخش هـاي اقتصـادي، توسـعه ظرفيت توليد اقتصاد کشور، ايجاد فرصت هاي شغلي، افزايش قدرت رقابتي آن در بازار آزاد بين المللي، ايجاد سرمايه انساني، بهبود بهرهوري نيروي کار، کاهش بيکاري، کاهش تمايل به اشتغال در فعاليت هاي اقتصادي کم درآمد، کاهش ميزان تکرار جرم و بـالا بـردن سـطح رفـاه اجتمـاعي اثرگــذار اســت ( ;٢٠٠٠,Shavit and Muller ;٢٠٢٠,.
در خصـوص چگـونگي انجـام تحقيق ميتوان اذعان داشت با سپري شدن گامهاي زير (طي سالهاي ١٣٩٨ و ١٣٩٩)، اسـتراتژيهـاي توسعه آموزش مهارتي بازار محور استان خراسان جنوبي تدوين و احصاء شده است : گام اول، برگزاري٦ نشست مشـترک بـا حضـور افـراد از دو بخـش خصوصـي و دولتـي بـراي نيازسنجي آموزشهاي مهارتي مورد نياز استان در چارچوب روش دلفي؛ گام دوم، بررسي محتوايي اسناد فرادستي براي استخراج دلالت ها در جهت تـدوين سـند اسـتاني توسعه آموزشهاي مهارتي و فني و حرفه اي (اسناد بالادستي نيز شامل : سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق ١٤٠٤، سياست هاي کلي نظام جمهوري اسلامي ايران، سياست هاي کلي اقتصاد مقـاومتي ، نقشه جامع علمي کشور، سند برنامه هاي تحول مهـارت سـازمان آمـوزش فنـي و حرفـه اي کشـور بـوده است )؛ گام سوم، جمع بندي گامهاي اول و دوم بـه کمـک شـوراي راهبـردي (بـا برگـزاري ١٠ جلسـه ) متشکل از نخبگان حوزه آموزش مهارتي استان و شهرستانها، که در چارچوب مدل بازاريابي آميخته و عناصر ٧ گانه آن، بر اساس مدل SWOT نقاط قوت، ضعف ، فرصت ها و تهديدها براي ارائه خدمات آموزش مهارتياي که از مرحله اول به دست آمده بود، احصاء شده است .