چکیده:
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر قصد خرید محصولات چینی در بین مصرفکنندگان محصولات چینی در استان کرمانشاه و در 5 طبقه محصول انجام شده است. در این پژوهش از روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس استفاده شده است. به منظور جمعآوری دادههای مورد نیاز، پرسشنامهای مشتمل بر 27 گویه طراحی و در بین نمونهها توزیع و تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و Smart PLS استفاده شد که هر طبقه محصول به صورت مجزا و در نهایت تمام طبقات محصول با هم مورد بررسی قرار گرفتهاند که با توجه به نتایج مدل معادلات ساختاری برازش مناسب مدل پیشنهادی تأیید گردید یافتهها نشان داد که پنج متغیر، قومگرایی، قیمت، عزت نفس، موقعیت اجتماعی و تجربه قبلی خرید بر قصد خرید مشتری تأثیرهای مثبت و معناداری دارند، در طبقه خودرو، تأثیر تجربه قبلی خرید بر قصد خرید، قومگرایی بر موقعیت اجتماعی و موقعیت اجتماعی بر عزت نفس شخص؛ در طبقه لوازم خانگی، تأثیر قیمت بر قصد -خرید و تجربه قبلی خرید بر قصد خرید و موقعیت اجتماعی بر عزت نفس؛ در طبقه تلفن همراه، تأثیر تجربه قبلی خرید بر قصد خرید، موقعیت اجتماعی بر قصد خرید و موقعیت اجتماعی بر عزت نفس؛ در طبقه پوشاک، تأثیر تجربه قبلی خرید بر قصد خرید، موقعیت اجتماعی بر قصد خرید و قومگرایی بر موقعیت اجتماعی و در نهایت در طبقه صنایع دستی، تأثیر تجربه قبلی خرید بر قصد خرید، موقعیت -اجتماعی بر عزت نفس مورد تأیید قرار گرفتند.
The purpose of this study was to identify the factors affecting the intention to buy Chinese products among Chinese buyers in Kermanshah province and in 5 product categories .The sampling method used in this study was Non-random Available. The questionnaire consisting of 27 questions was designed and distributed among the study sample -400 questionnaires were collected and analyzed- and used for analysis. In order to statistically analyze we used descriptive and inferential statistics in SPSS and Smart PLS software, that each product category has been examined separately and finally all product categories have been examined together. The results showed that the five variables consist of ethnicity, price, self-esteem, social status and previous shopping experience have positive and significant effects on the customer's intention to buy. In the car category, the effect of previous shopping experience on purchase intention, ethnocentrism on social status and social status on self-esteem; In the home appliance category, the effect of price on purchase intention and previous shopping experience on purchase intention and social status on self-esteem; In the mobile category, the effect of previous shopping experience on shopping intention, social status on shopping intention and social status on self-esteem; In the clothing category, the effect of previous shopping experience on shopping intention, social status on shopping intention and ethnicity on social status and finally in handicrafts category, the effect of previous shopping experience on shopping intention, social status on self-esteem were confirmed.