چکیده:
هدف اصلی پژوهش کاربردی حاضر، تبیین و تشریح راهکارهای"ارتقاء بهرهوری اساتید دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش مبتنی بر رضایتمندی از خدمات دریافتی"، بر اساس مدل کانو در قالب نیازهای اساسی، نیازهای عملکردی، نیازهای انگیزشی، نیازهای بیاثر و نیازهای معکوس است. جمعآوری دادهها از طریق روشهای میدانی و کتابخانهای انجام شد. با توجه به مراحل استاندارد تکنیک کانو، سوالات پرسشنامه در دو حالت مثبت (عملکردی) و منفی (غیرعملکردی) و بر اساس طیف لیکرت پنجگزینهای استفاده شد. جامعه آماری، اساتید داخلی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران با رتبه علمی استاد، دانشیار، استادیار و مربی بود. یافتههای تحقیق نشان داد که در صورت برآورده ساختن نیازهای عملکردی شانزدهگانه، میزان رضایتمندی اساتید برابر با 80 درصد و در صورت عدم برآورده ساختن، میزان نارضایتی آنان برابر با (52-) درصد خواهد بود؛ در صورت برآورده ساختن نیازهای انگیزشی هشتگانه مشخصشده، میزان رضایتمندی اساتید برابر با 73 درصد و در صورت عدم برآورده ساختن، میزان نارضایتی آنان برابر با (32-) درصد خواهد بود.
The main purpose of this applied research is to describe the methods of "improving the productivity of the professors of the command and staff university of the Islamic Republic of Iran Army on satisfaction with the services received", based on the Kano model in the form of basic needs, functional needs, motivational needs, ineffective needs and reverse needs. Data collection was done through field and library methods. According to the standard steps of the Kano technique, the questionnaire questions were used in two positive (functional) and negative (non-functional) modes and based on the five-choice Likert scale. The statistical population was internal professors of the Command and Staff University of the Islamic Republic of Iran Army with the academic rank of professor, associate professor, assistant professor, and instructor. The findings of the research showed that if the sixteen functional needs are met, the level of satisfaction of the professors will be equal to 80% and if they are not met, the level of their dissatisfaction will be equal to (-52)%; If the specified eight motivational needs are met, the level of satisfaction of the professors will be equal to 73%, and if they are not met, the level of their dissatisfaction will be equal to (-32) percent.