چکیده:
جهانیشدن اقتصاد؛ دستیابی کشورها به رشد و توسعه اقتصادی مستمر و باثبات را با تکیه بر خطمشیهای اقتصادی، بازرگانی و بازاریابی مبتنی بر بازار داخلی ناممکن نموده و تمرکز بر فعالیتهای بازاریابی بینالمللی را به یک ضرورت بدل کرده است. در این راستا، تحقیق حاضر به بررسی تأثیر الزامات اساسی رقابتپذیری ملی بر عملکرد بازاریابی بینالمللی در 40 کشور منتخب جهان طی دوره 2018-2011 پرداخته است. برای این منظور، مدل تحقیق با رهیافت دادههای تابلویی و به روش گشتاورهای تعمیمیافته برآورد گردیده و نتایج نشان داد نهادها، زیرساختها، محیط اقتصاد کلان و سلامت و آموزش ابتدایی به عنوان الزامات اساسی رقابتپذیری بر عملکرد بازاریابی بینالمللی تأثیر مثبت و معناداری دارند. در این بین، ضریب تخمینی محیط اقتصاد کلان از ضریب تخمینی سایر الزامات رقابتپذیری بزرگتر و ضریب تخمینی سلامت و آموزش ابتدایی از ضریب تخمینی سایر الزامات رقابتپذیری کوچکتر بوده است. همچنین، تأثیر متغیرهای کنترلی مشتریمداری بازار کالا، پویایی محیط کسبوکار و نوآوری بر عملکرد بازاریابی بینالمللی در کشورهای منتخب مثبت و معناداری بوده است.
Globalization of the economy has made it impossible for countries to achieve continuous and stable economic growth and development by relying on economic, commercial, and marketing policies based on the domestic market and has made it a necessity to focus on international marketing activities. In this regard, the current research examines the impact of the basic requirements of national competitiveness on international marketing performance in 40 selected countries of the world during the period of 2011-2018. For this purpose, the research model has been estimated by the panel data approach and by the method of generalized moments. The results showed that institutions, infrastructure, macroeconomic environment, and health and primary education have a positive and significant effect on international marketing performance as the basic requirements of competitiveness. Meanwhile, the estimated coefficient of the macroeconomic environment is larger than the estimated coefficient of other competitiveness requirements. The estimated coefficient for health and primary education was smaller than the estimated coefficient of other competitiveness requirements. Also, the effect of control variables of commodity market customer orientation, business environment dynamics, and innovation on international marketing performance in selected countries has been positive and significant.