خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) قادری در ادامه مقاله خود به ریشههای پیدایش اندیشههای تئاتر ملی در تاریخ و عملکرد و انتظارات این نهاد در دستگاههایسیاسی اشاره کرد و واکنشهای چند دههء گذشته را در برابر این نهاد و دگرگونیهای برخاسته از چالشهای آنها مورد بررسی قرار دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جعفر والی نیز در پایان این میزگرد،اضافه کرد:به اعتقاد من هر چیزی خودش باید ایجادشود و این تغییر و تحولاتی که دکتر ابراهیمیان از آن حرف میزند،باید توسط هنرمندان هوشیار امروز اتفاق بیافتد،چهبسا خود من با استفاده از تکنیکهای تعزیه نمایش جدید و امروزی را در کانادا به روی صحنه بردم.
وی سپس به محتوا در تئاتر ملی اشاره کرد و آن را محل اختلاف رای و مناقشه اهل هنر دانست و گفت:عدهای معتقدند که باید سراغ مضامین کهن که برگرفتهاند از اساطیر،افسانهها متون دینی،منابع ادبی و تاریخی است،رفت و از دریچه آنها مسائل روز را مطرح (به تصویر صفحه مراجعه شود) کرد،اما در عین حال عدهای دیگر بر این اعتقادند که برای داشتن تئاتر ملی،موضوع روز نیز کافی است و میتوان از اشکال نمایشهای سنتی برای نیل به مقصود اقتباس کرد،بیانلو،در ادامه مشکل موجود بر سر راه تئاتر ملی را بنیادیتر خواند و تصریح کرد:ما امروز چه به مضامین امروزی بپدازیم و چه داستان کهنی را مورد دستمایه قراردهیم،باز هم نظرگاه و نقطه عزیمتمان برای طرح موضوع اصالت ندارد و دستخوش تحریف است."