چکیده:
زمینه و هدف
قابلیتهای هیبریدی سازمان نوعی از قابلیتهای سازمانی پویا است که بر عملکرد سازمانی تاثیرگذار است.هدف از این پژوهش،بررسی رابطه قابلیتهای هیبریدی سازمانی و مولفههای آن با عملکرد سازمانی میباشد.
روش
این پژوهش از نظر هدف کاربردی،از نظر نحوه گردآوری دادهها کمی در پارادایم اثباتگرایی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها از نوع پیمایشی است.جامعه آماری این پژوهش کلیه شرکتهای دانشبنیان در استانهای خراسان شمالی،رضوی و جنوبی به تعداد 422 شرکت در سال 1399 است.با توجه به فرمول تعداد شاخصها در معادلات ساختاری،تعداد 140 نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده –طبقهای انتخاب شد.ابزار گردآوری دادهها،پرسشنامههای استاندارد عملکرد سازمانی نیلی و همکاران (2001)،قابلیتهای هیبریدی هایق و هافمن (2011)،مسیولیت اجتماعی سینها و همکاران (2018)،چابکی سازمانی شاین و همکاران (2015) و چابکی سازمانی نافعی (2016) است. در تحلیل نتایج از روشهای تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شد.
یافتهها
تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نشان داد، 9/21 درصد از تغییرات عملکرد در سازمانهای دانشبنیان براساس تاثیر متغیر میانجی مسیولیت اجتماعی و 9/14 درصد از طریق متغیر میانجی چابکی سازمانی تبیین میشود. یافتههای پژوهش بیانگر رابطه معنادار قابلیتهای هیبریدی بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان است.
نتایج
نتایج تحقیق نشان میدهد که قابلیتهای هیبریدی از طریق مسیولیت اجتماعی و چابکی سازمانی بر عملکرد در سازمانهای دانشبنیان تاثیر معنادار دارد. همچنین در رابطه بین قابلیتهای هیبریدی و عملکرد سازمانهای دانشبنیان، نقش متغیر میانجی چابکی استراتژیک تایید نگردید که این موضوع میتواند بهدلیل عدم دانش استراتژیکی مدیران شرکتهای دانشبنیان است.
Hybrid Organizational Capabilities are a type of dynamic organizational capabilities that affect organizational performance.The purpose of this study is to investigate the relationship between hybrid organizational capabilities and its components with organizational performance. This research is applied in terms of purpose, quantitative in the positivist paradigm in terms of how to collect data and survey in terms of data collection.The statistical population of this research is all knowledge-based companies in North, Razavi and South Khorasan provinces with 422 companies in 1399.According to the formula of number of indicators in structural equations, 140 people were selected as a sample using simple-stratified random sampling method. Data collection tools are Standard Questionnaires of Organizational Performance of Neely et al. (2001), Hybrid Capabilities of Haigh and Hoffman (2011),Social Responsibility of Sinha et al. (2018), Strategix Agility of Shin et al. (2015) and Organizational Agility of Nafei (2016). Research questionnaires were approved for validity and reliability.Confirmatory factor analysis and structural equation modeling in SPSS and AMOS software were used to analyze the results. Analysis of research data showed that 21.9% of performance changes are explained based on the mediating variable of social responsibility and 14.9% through the mediating variable of organizational agility. The results show a significant relationship between hybrid capabilities and the performance of knowledge-based companies. Also in this regard, the role of mediating variables of organizational agility and social responsibility was confirmed and the role of mediating variables of strategic agility was not confirmed due to lack of strategic knowledge of knowledge-based managers.
خلاصه ماشینی:
1- Felipe, Leidner, Roldán & Leal‐Rodríguez 2- Ebrahimpour, Salarifar & Asiaei 3- Lee & Jang جدول شماره ١: پیشینه داخلی و خارجی پژوهش متغیرهای مورد بررسی ردیف پژوهش گر(ان) قابلیت های عملکرد چابکی مسئولیت چابکی هیبریدی سازمانی سازمانی اجتماعی راهبردی (به تصویر صفحه رجوع شود) 1- Patel & Brahmbhatt 2- Campanale, Cinquini & Grossi 3- Ahammad 4- Maldonado-Erazo, Álvarez-García, Del Río-Rama & Correa-Quezada 5- Park 6- Manville & Greatbanks 7- Arokodare, Asikhia & Makinde 8- Popescu & Popescu 9- Cegarra-Navarro, Soto-Acosta & Wensley 10- Shin, Lee, Kim & Rhim با توجه بـه هـدف کلـی پـژوهش و بررسـی پیشـینه پـژوهش در جـدول شـماره یـک و بـا بررسی عملکرد شـرکت هـای دانـش بنیـان، بـه عنـوان یکـی از مهـم تـرین مؤلفـه هـای اثرگـذار در توســعه پایــدار اقتصــادی، مــیتــوان گــامی مهــم در اســتفاده از دانــش نیــروی انســانی و تجاریسازی ایـدههـا و دسـت یـابی بـه ایـن مهـم ، برداشـت .
شــریفی و ژانــگ ٦ (٢٠٠١)، بــر اســاس پــژوهش هــای انجــامشــده، 1- Danko, Goldberg, Goldberg & Grant 2- McWilliams & Siegel 3- Harjoto & Jo 4- Breu, Hemingway, Strathern & Bridger 5- Goldman, Nagel & Preiss 6- Sharifi & Zhang الگــویی مفهــومی شــامل محــرکهــای چــابکی، ابزارهــای چــابکی ســازمانی و قابلیــت هــای چــابکی از چــابکی ســازمانی، ارائــه کــردهانــد.
1- Ojha 2- Sinha, Sachdeva & Yadav 3- Nafei (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل شماره ٢: الگوی مفهومی پژوهش (منبع : هایق و هافمن ، ٢٠١١؛ نافعی، ٢٠١٦؛ شاین و همکاران، ٢٠١٥) بــا توجــه بــه الگــوی مفهــومی پــژوهش ، فرضــیه هــای پــژوهش ، بــه شــرح زیــر تــدوین میشوند: H١: قابلیـت هـای هیبریـدی سـازمان بـر عملکـرد سـازمانی در شـرکت هـای دانـش بنیـان، تأثیر معنیداری دارد.