چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سرزندگی تحصیلی با تاب آوری تحصیلی با نقش میانجی استرس تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول شهرستان دامغان بود. روش تحقیق همبستگی با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان متوسطه اول شهرستان دامغان تشکیل میدهند که تعداد آنها 3954 نفر میباشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و به صورت تصادفی 351 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391)، استرس تحصیلی زاژاکووا و همکاران (2005) و پرسشنامه تابآوری تحصیلی سامویلز (2004) است. دادههای به دست آمده با استفاده از نرم افزارهای SPSS 20 و Smart Pls به روش مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. با توجه به نتایج یافتهها، متغیر میانجی استرس تحصیلی در رابطه ی بین سرزندگی تحصیلی با تاب آوری تحصیلی معنادار است و بیش از 54 درصد از اثر سرزندگی تحصیلی با تاب آوری تحصیلی از طریق غیرمستقیم توسط متغیر میانجی کاهش استرس تحصیلی دانش آموزان تبیین میشود. همچنین سرزندگی تحصیلی بر استرس تحصیلی تاثیر منفی و معناداری دارد. سرزندگی تحصیلی بر تاب آوری تحصیلی تاثیر مثبت و معناداری دارد. استرس تحصیلی بر تاب آوری تحصیلی تاثیر منفی و معناداری دارد.
The aim of this study was to investigate the relationship between academic vitality and academic resilience with the mediating role of academic stress in junior high school students in Damghan. The research method is correlation with the structural equation modeling approach. The statistical population of the present study consists of all primary school students in Damghan, whose number is 3954 people. The sample size was randomly selected using 351 Morgan table. The research instruments are Hossein Chari and Dehghanizadeh (2012) Academic Vitality Questionnaire, Zajakova et al. (2005) and Samuels Academic Resilience Questionnaire (2004). The obtained data were analyzed using SPSS 20 and Smart Pls software by structural equation modeling. According to the results, the mediating variable of academic stress in the relationship between academic vitality and academic resilience is significant and more than 54% of the effect of academic vitality with academic resilience is indirectly explained by the mediating variable of reducing student academic stress. . Also, academic vitality has a negative and significant effect on academic stress. Academic vitality has a positive and significant effect on academic resilience. Academic stress has a negative and significant effect on academic resilience.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مبانی نظری و تجربی ارائهشده سرزندگی تحصیلی از عناصر اساسی موفقیت تحصیلی دانشآموزان به شمار میرود که میتواند بهزیستی روانی و موفقیت تحصیلی را در دانشآموزان پیشبینی کند ولی ازآنجاکه دانشآموزان در مدرسه با کمبود انرژی و انگیزش و تعاملات منفی با همکلاسیها و معلمان مواجه میشوند که این امر باعث کاهش سطح توانایی دانشآموزان و گاهی عدم موفقیت تحصیلی و بروز استرس تحصیلی میشود همچنین برخی از دانشآموزان در برخورد با این موانع و چالشهاي روانی موفق عملنکرده تابآوری لازم را برای پشت سر گذاشتن این موانع را ندارند؛ بنابراین سؤال اصلی پژوهش حاضر چنین است که آیا بین سرزندگی تحصیلی با تابآوری تحصیلی با نقش میانجی استرس تحصیلی دانشآموزان متوسطه اول شهرستان دامغان رابطه وجود دارد؟ روش پژوهش روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری می باشد.
در تحقیقی دیگر یان 7 و همکاران (2018) دریافتند سرزندگی تحصیلی بر تابآوری و انعطافپذیری تحصیلی دانشآموزان تأثیر دارد، کولی 8 و همکاران (2017) روابط بین اضطراب تحصیلی و راهبردهای یادگیری (به خاطر سپردن، شرح دادن، بهترین اهداف شخصی و همکاری) و سرزندگی تحصیلی را تائید کردند، شفیعی و همکاران (1400) مشاهده کردند سرزندگی تحصیلی توانسته است خودنظمجویی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان را افزایش بدهد، اسمعیل زاده خادم (1400) نشان داد بین سرزندگی تحصیلی با خودکارآمدی و تابآوری تحصیلی رابطه وجود دارد، عطایی و همکاران (1399) دریافتند تابآوری یادگیرندگان به گونه مستقیم از طریق خودتنظیمی قابل پیشبینی است بلکه این رابطه از طریق ادراک شایستگی نیز میانجیگری میشود، همسو است؛ بنابراین میتوان گفت سرزندگی تحصیلی بهعنوان توانایی دانشآموزان برای حل و رفع مشکلات تحصیلی می باشد یکی از مشکلات تحصیلی استرس - Ainscough - Darryl Ang - Riikka - Andrew - Puolakanaho - Putwain - Yun - Collie تحصیلی است.