چکیده:
در اواخر دسامبر سال 2019، کرونا ویروس جدیدی، با نام کرونا ویروس نوین-2019، باعث آغاز شیوع پنومونی از ووهان (بازار غذاهای دریایی هانان)، به سراسر کشور چین شد که در حال حاضر تهدیدات بهداشتی بزرگی را برای سلامتی عمومی جهان ایجاد کرده است. این ویروسها میتوانند عامل ایجاد برخی از انواع سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماریهای شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید 19 باشند. هدف این پژوهش پیشبینی میزان تابآوری بر اساس هوش هیجانی، انعطافپذیری شناختی و شفقت خود در کادر درمان بیمارستان دکتر علی شریعتی در دوران شیوع ویروس کووید 19 بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کادر درمان (پزشکان و پرستاران) شاغل در بیمارستان دکتر علی شریعتی شهر اصفهان در سال 1400-1399 بودند که به شیوه نمونهگیری در دسترس تعداد 265 نفر انتخاب شدند؛ و به پرسشنامههای تابآوری کونور و دیویدسون (2003)، هوش هیجانی کارسون و وست (2000)، انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال (2010)، شفقت خود (نف، 2003) پاسخ دادند. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون رگرسیون چندگانه و از طریق نرمافزار آماری SPSS-25 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تابآوری بر اساس هوش هیجانی و شفقت خود در کادر درمان بیمارستان در دوران شیوع کووید 19 قابل پیشبینی بود (0/05> p)؛ بنابراین میتوان با آموزش مهارتهای فوق، میزان تابآوری را در کادر درمان در این شرایط حساس افزایش داد.
In late December 2019, a new coronavirus, called New Coronavirus-2019, triggered the spread of pneumonia from Wuhan (Hanan Seafood Market) throughout China, which has already posed major health threats to global public health. Is. These viruses can cause some of the common colds to more serious illnesses such as SARS, Mers, and Covid. The aim of this study was to predict the degree of resilience based on emotional intelligence, cognitive flexibility and compassion in the treatment staff of Dr. Ali Shariati Hospital during the outbreak of Covid- 19 virus. The statistical population of this study included the medical staff (physicians and nurses) working in Dr. Ali Shariati Hospital in Isfahan in 1300-1400 that 265 people were selected by available sampling method. They answered the Connor and Davidson (2003) Resilience Questionnaire, Carson and West (2000) Emotional Intelligence Questionnaire, Dennis and Vanderwall (2010) Cognitive Flexibility, and Self-Compassion (Neff, 2003). Research data were analyzed using multiple regression test and SPSS25 statistical software. The results showed that resilience was predictable based on emotional intelligence and compassion in the treatment staff of Dr. Ali Shariati Hospital during the outbreak of Covid-19 (p <0.05). Therefore, by training the above skills, the degree of resilience in the treatment staff in these critical conditions can be increased.
خلاصه ماشینی:
پیشبینی میزان تابآوری بر اساس هوش هیجانی، انعطافپذیری شناختی و شفقت خود در کادر درمان بیمارستان دکتر علی شریعتی در دوران شیوع ویروس کووید 19 سمیه آقا داود مارنانی 1، سیده لیلا میراحمدی 2*، راضیه ایزدی 3 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مشاوره، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی صفاهان، اصفهان، ایران.
هدف این پژوهش پیشبینی میزان تابآوری بر اساس هوش هیجانی، انعطافپذیری شناختی و شفقت خود در کادر درمان بیمارستان دکتر علی شریعتی در دوران شیوع ویروس کووید 19 بود.
جامعه آماری این پژوهش شامل کادر درمان (پزشکان و پرستاران) شاغل در بیمارستان دکتر علی شریعتی شهر اصفهان در سال 1400-1399 بودند که به شیوه نمونهگیری در دسترس تعداد 265 نفر انتخاب شدند؛ و به پرسشنامههای تابآوری کونور و دیویدسون (2003)، هوش هیجانی کارسون و وست (2000)، انعطافپذیری شناختی دنيس و وندروال (2010)، شفقت خود (نف،2003) پاسخ دادند.
با توجه به مباحث فوق، در این پژوهش، پژوهشگران برآنند که مشخص کند آیا میتوان میزان تابآوری را بر اساس هوش هیجانی، انعطافپذیری روانشناختی و شفقت خود در کادر درمان بیمارستان دکتر علی شریعتی در دوران شیوع ویروس کووید 19 پیشبینی کرد؟ روش پژوهش مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که جامعه آماری آن شامل کلیه کادر درمان (پزشکان و پرستاران) شاغل در بیمارستان دکتر علی شریعتی شهر اصفهان در سال 1400-1399 بودند.
ضرايب رگرسيون مدل پیشبینی تابآوری بر اساس هوش هيجانی، انعطافپذیری روانشناختی و شفقت خود (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به نتایج جدول (5) رگرسیون در دو گام انجام شد.