چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رفتار زیست محیطی دانشآموزان ابتدایی شهرستان آمل، انجام شد. روش پژوهش، کیفی، از نوع نظریه پایه بود. این مطالعه با نمونه گیری هدفمند آغاز و تا اشباع داده ها ادامه یافت. مشارکت کنندگان 13 دانش آموز پایه های چهارم (2 نفر)، پنجم (4 نفر) و ششم (7 نفر) مقطع ابتدایی شهر آمل مورد مصاحبه فردی قرار گرفتند. با توجه به این که در 3 مصاحبه آخر، هیچ کد جدیدی استخراج نگردید، اشباع داده ها حاصل و فرآیند نمونه گیری متوقف گردید. گردآوری داده ها با استفاده از روش مصاحبه فردی نیمه ساختار یافته انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مقایسه مداوم کوربین و اشتراوس شامل سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کد گذاری انتخابی، استفاده شد. در کدگذاری اولیه، تعداد 83 کد اولیه استخراج گردید که در فرآیند تحلیل و مقایسه مداوم، تعداد کدهای اولیه به 34 مورد تقلیل یافت و در نهایت 4 کد محوری و 1 کد انتخابی حاصل گردید. کد انتخابی حاصل از این پژوهش، عوامل فردی نامیده شد که چگونگی اجرای رفتار زیست محیطی دانشآموزان ابتدایی را شکل می دهد. بر این اساس، متغیرهای حاصل از کد بندی در کد محوری عوامل فردی شامل آگاهی، عوامل انگیزشی، عادت ها و نگرش بود.
خلاصه ماشینی:
پژوهش دانشور راد (١٣٨٨) نشان داد که بين متغيرهاي سن ، جنسيت ، تعداد افراد خانواده ، تحصيلات پدر، تحصيلات مادر، ميزان در آمد خانواده ، شغل پدر، منطقه سکونت ، پايه تحصيلي و رشته تحصيلي پدر با ميزان علاقه دانش آموزان به حفاظت از محيط زيست و چگونگي رفتار زيست محيطي آنان ، رابطه معناداري وجود ندارد، ولي 1.
Stren & Dietz بين متغيرهاي آگاهي، اعتقادات مذهبي، مطالعه مطالب زيست محيطي، برنامه هاي رسانه هاي جمعي، نقش معلمان ، مطالب کتاب هاي درسي، اعتقادات ملي، تبليغات موجود در سطح جامعه ، مطالعه مجلات زيست محيطي با ميزان علاقه دانش آموزان به حفاظت از محيط زيست و رفتار زيست محيطي آن ها رابطه معني داري وجود دارد.
آگاهي به نظر مشارکت کنندگان ، براي ارائه رفتارهاي درست زيست محيطي و حل مشکلات محيط زيست ، يک اقدام اساسي و مهم ، افزايش سطح آگاهي و اطلاعات افراد جامعه و به خصوص دانش آموزان است که اين مهم نيز مانند ساير امور مهم ديگر نياز به آموزش دارد.
پاسخ هاي برخي از مشارکت کنندگان در رابطه با نقش عوامل انگيزشي در تقويت رفتار زيست محيطي دانش آموزان مدارس ابتدايي، به صورت زير مي باشد: مشارکت کننده شماره ٣، دانش آموز پسر پايه ششم اظهار داشت "...
پاسخ هاي تعدادي از مشارکت کنندگان در رابطه با نقش نگرش در تقويت رفتار زيست محيطي دانش آموزان مدارس ابتدايي، به صورت زير مي باشد: مشارکت کننده شماره ١، دانش آموز دختر پايه ششم اظهار داشت "...