چکیده:
در سالهای اخیر تلفیق خدمات دولتی وزارتخانهها با سیستمهای هوشمند الکترونیک بیش از پیش مورد توجه دولت قرار گرفته است. هوشمندسازی تمامی امور یک وزارتخانه، گامی موثر در راستای دستیابی به دولت هوشمند است. از اینرو با هدف ارایه طراحی مدل مفهومی جامع برای هوشمندسازی وزارتخانهها در کشور ایران، این تحقیق انجام شده است. در ابتدا ابعاد دولت هوشمند بر اساس بررسی مطالعات پیشین و ادبیات تحقیق احصاء شد. بر اساس ادبیات تحقیق ابعاد دولت هوشمند شامل رهبری و مدیریت هوشمند، فناوری هوشمند، زیرساخت هوشمند، امنیت هوشمند، تعامل هوشمند و محیط هوشمند شناسایی شد. سپس با بهرهگیری از ابعاد ارائه شده از مطالعات پیشین و استفاده از روش تئوری داده بنیاد مدل مفهومی سیستم وزارت هوشمند استخراج شد. بر این اساس برای طراحی مفهومی سیستم وزارت هوشمند شش گام؛ 1- ایجاد نظام آماری مبتنی بر دادههای ثبتی، 2- نیازسنجی و برنامهریزی بر اساس آمایش سرزمینی، 3- جمع آوری و گردآوری دادههای حجیم در انباره داده، 4- طراحی مدل ها و الگوریتم هایی برای سیاستگذاری و برنامهریزی، حمایت و پشتیبانی و پایش و ارزیابی و هوشمندسازی الگوریتم ها، 5- توسعه داشبورد مدیریتی و تعاملی 6- تولید و استقرار پایگاه دانش، در نظر گرفته شد. در نهایت با رویکرد پیمایشی و با دریافت نظر خبرگان از طریق پرسشنامه و استفاده از نرم افزار Smart PLS برای تأیید مدل تحقیق استفاده شد و مشخص شد مدل مفهومی ارائه شده تا حد قابل قبولی میتواند برای هوشمندسازی وزارتخانهها مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد.
In recent years, the integration of government services of ministries with electronic systems has received more and more attention from the government. Making all the affairs of a ministry smart is an effective step towards achieving a smart government. Therefore with the aim of presenting a comprehensive conceptual model for the smartness of ministries in Iran, this research has been done. Initially, the dimensions of smart government were calculated based on previous studies and research literature. Based on the research literature, the dimensions of smart government including smart leadership and management, smart technology, smart infrastructure, smart security, smart interaction and smart environment were identified. Then, using the dimensions presented from previous studies and using the grounded theory method, the conceptual model of the intelligent ministry system was extracted. For this basis, six steps for conceptual design of the intelligent ministry system; 1- Creating a statistical system based on registration data, 2- Needs assessment and planning based on land management, 3- Gathering and collecting large data in the data warehouse, 4- Designing models and algorithms for policy-making and planning, support and Their support, monitoring, evaluation and smartening, 5- Development of management and interactive dashboard 6- Production and establishment of knowledge base, were considered. Finally, with a survey approach and receiving the opinion of experts through a questionnaire and Smart PLS software was used to confirm the research model and it was found that the proposed conceptual model can be used and exploited for the smartness of ministries to an acceptable extent.
خلاصه ماشینی:
ابعاد هوشمندي دولت بر اساس مدل گيل و گارسيا ٢٠١٦ ابعاد هوشمندي در دولت (رجوع شود به تصویر صفحه) ـ مدل تقوا و همکاران تقوا و همکاران در سال ١٣٩٦، با بهره گيري از مدل گيل و گارسـيا (٢٠١٦) نسـبت بـه ارائه مدلي تکميل تر براي دولت هوشمند به شرح جدول شماره ٢ اقدام کرده اند کـه در آن ، ابعاد و مفاهيم و کدهاي مرتبط به دولـت هوشـمند ارائـه شـده انـد.
مقايسه ابعاد دولت هوشمند در مطالعات پيشين (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول شماره ٣ آورده شده است ، امنيت و ايمني هوشمند در مدل تقوا و همکاران به عنوان يکي از ابعاد اصلي دولت هوشمند ارائه و بـه مـدل قبلـي اضـافه شـده است .
معيارهاي مناسب مدل ساختاري و ضريب مسير مؤلفه هاي طراحي مدل ها و الگوريتم هايي براي هوشمندسازي امور سياست گذاري و برنامه ريزي، حمايت و پشتيباني و پايش و ارزيابي (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول شماره ١٢.
اين گام ها عبارتند از: گام اول : ايجاد نظام آماري مبتني بر داده هاي ثبتي ؛ گام دوم : نيازسنجي و برنامه ريزي براساس آمايش سرزميني ؛ گام سوم : جمع آوري و گردآوري داده هاي حجيم در انباره داده ؛ گام چهارم : طراحي مدل ها و الگوريتم هايي براي امور سياست گـذاري و برنامـه ريـزي، حمايت و پشتيباني و پايش و ارزيابي و هوشمندسازي آنها؛ گام پنجم : توسعه پيش خوان مديريتي و تعاملي کنترلي و خدماتي ؛ گام ششم : توليد و استقرار پايگاه دانش .