چکیده:
این پژوهش با هدف واکاوی جامعه شناختی نیازهای دختران جوان، به روش کیفی با استراتژی دادهبنیاد انجام شده است. سوژهها دختران جوان 18 تا 25 سال ساکن شهر تهران بوده که دادهها با انجام مصاحبه نیمهساختاریافته با 21 نفر به اشباع نظری رسیده و به شیوه استراوس و کوربین تحلیل شدهاند. یافتهها نشان از استخراج 662 کد باز اولیه، 83 کد محوری و 19 کدگزینشی میدهد، که طی مدل پارادایمی شرایط علی شامل؛ نیاز به پشتیبانی، امنیت، احترام و تعلق، استقلال و آزادیهای فردی و اجتماعی، برنامهریزی شغلی و مالی، گذران اوقات فراغت، شرایط زمینهای شامل؛ به روز شدن سیاستهای کلان در نهاد آموزش، نیاز به کسب مهارت و حمایت از سوی خانواده، استقلال و توانمندسازی جوانان، مشارکت زنان در وضع قوانین و بازنگری آن، نیاز به جامعه امن و برابری جنسیتی و شرایط مداخلهگر شامل؛ ساختار اقتصادی جامعه، کمبود فضای تعاملی در خانواده و عدالت جنسیتی بوده است. همچنین دختران جوان از راهبردهای تصمیم به مهاجرت، رشد مهارتهای فردی و اجتماعی، اتخاذ راهکارهای خلاقانه و فنون مدیریتی برای رسیدن به اهداف و مبارزه با کلیشههای جنسیتی حاکم بر جامعه جهت رفع نیازهای خود بهره میگیرند. در مجموع دختران جوان رضایت چندانی از فرآیند تأمین نیازهایشان نداشته و پیامد این مسأله، افزایش آسیبهای فردی و اجتماعی نظیر افسردگی، میل به تفکرات خودکشی، گرایش به دخانیات و مواد مخدر، اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی، کاهش تعامل اجتماعی با خانواده و حتی انحرافات اخلاقی بوده است.
This study aimed to conduct a sociological analysis of the needs of young girls in a qualitative manner with a Grounded theory strategy. Subjects were young girls aged 18 to 25 years living in Tehran. The data were analyzed in a semi-structured interview with 21 people and examined by Strauss and Corbin. Findings show the extraction of 662 primary open-source codes, 83 axial codes, and 19 selective codes, which during the paradigm model of causal conditions include; Need for support, security, respect and belonging, individual and social independence and freedoms, career and financial planning, leisure time, contextual conditions have; Updating macro-policies in the educational institution, the need to acquire skills and support from the Family, independence and empowerment of young people, women's participation in legislation and its review, the need for a secure society and gender equality, and intervening conditions; The economic structure of humanity has been a lack of interactive space in the Family and gender justice. Young girls also use strategies to decide to migrate, develop individual and social skills, and adopt creative strategies and management techniques to achieve goals and combat gender stereotypes in society to meet their needs. In general, young girls are not very satisfied with the process of meeting their needs, and the consequence of this problem is an increase in personal and social harms such as depression, suicidal ideation, the tendency to use tobacco and drugs, addiction to virtual social networks, reduced social interaction
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان از استخراج ٦٦٢ کد باز اوليه ، ٨٣ کد محوري و ١٩ کدگزينشي ميدهد، که طي مدل پارادايمي شرايط علي شامل ؛ نياز به پشتيباني، امنيت ، احترام و تعلق ، استقلال و آزاديهاي فردي و اجتماعي، برنامه ريزي شغلي و مالي، گذران اوقات فراغت ، شرايط زمينه اي شامل ؛ به روز شدن سياست هاي کلان در نهاد آموزش ، نياز به کسب مهارت و حمايت از سوي خانواده ، استقلال و توانمندسازي جوانان ، مشارکت زنان در وضع قوانين و بازنگري آن ، نياز به جامعه امن و برابري جنسيتي و شرايط مداخله گر شامل ؛ ساختار اقتصادي جامعه ، کمبود فضاي تعاملي در خانواده و عدالت جنسيتي بوده است .
از آنجا که نيازهاي افراد با افزايش سن و با تغييرات اجتماعي و اقتصادي در حال تغيير است ، دختران جوان ، در شرايط کنوني جامعه بر اين باور بودند که پس از برآورده شدن نيازهاي فيزيولوژيک سطح ديگري از نيازها نمايان ميشود از جمله نياز به امنيت ، حمايت ، احترام و تعلق که شامل مواردي از قبيل : نياز به پشتيباني و اعتماد خانواده و جامعه ، نياز به امنيت و منزلت اجتماعي، نياز به ارتباطات اجتماعي سالم در فضايي امن است .
مشارکت کنندگان تحقيق بر اين باور بودند که ابتدا به عنوان يک انسان و سپس يک دختر تأمين نيازهاي فردي و طبيعي از جمله مهمترين نيازها است و پس از آن به نياز به احساس امنيت و امنيت اجتماعي و اقتصادي اذعان داشتند که ارضاي اين نيازها براي دختران جوان نيازمند برنامه ريزيهاي و سياست گذاريهاي کلان ميباشد.