Skip to main content
فهرست مقالات

نقد: این آگاممنونیزم جاودان (نگاهی به نمایش «آگاممنونیزم»)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : آگاممنون ، نمایش‌نامه کلاسیک آگاممنون اثر اشیل ، کارگردان محمد میر علی‌اکبری ، جباریت ، اشیل ، نویسنده و کارگردان محمد میر ، آگاممنونیزم جاودان ، قربانی ، جنگ ، نمایش‌نامه آگاممنون

خلاصه ماشینی:

"شروع نمایشنامه آگاممنون در واقع زمانی است که پدر،دخترش‌ ایفی‌ژنی iphigeneia را در راه خدایان قربانی می‌کند و همسرش کلی تمنسترا klytaimenstra به خاطر انتقام از خودخواهی آگاممنون،تصمیم می‌گیرد با کمک‌ معشوق خود وی را بکشد و در واقع نمایشنامه با قربانی برای خدایان و قربانی برای‌ انسان‌ها شروع و پایان می‌یابد. آگاممنون تجسم تفکر نظامی‌گری متعصب و خطرناکی است که حتی به خانوادهء خود نیز هیچ ترحمی ندارد و در راه استیلا و جهان‌خواری‌اش ابتدا دخترش ایفی‌ژنی را قربانی می‌کند و سپس بی‌توجه به نیازهای همسرش به جنگ می‌رود و اساسا معنای‌ این شخصیت با جنگیدن عجین شده است و وقتی درگیری و جنگ نباشد،گویی هویتش‌ را از دست داده است،خواهان جنگیدن است و هرکس را که از جنگیدن سرباز زند و صلح‌طلب باشد دشمن فرض می‌کند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) حال آن‌که آگاممنون اشیل در ذهنیت محمد میر علی اکبری امتداد یافته و همهء دیکتاتورهای طول تاریخ بشری را تا امروز نشان می‌دهد و در واقع آن شخص به یک‌ مکتب تغییر ماهیت داده است و آگاممنون اگر مرده است،اما آگاممنونیزم ادامه دارد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.