چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی روش آیدنتیپلی بر بهبود مهارتهای تقلیدی در کودکان اتیسم انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش از نوع پژوهشهای مورد منفرد با طرح A-B و پیگیری بود. جامعه آماری این تحقیق کودکان دارایِ اختلال طیف اوتیسم مرکز توانبخشی شهر تهران بود. از آن جا که پژوهش، به دنبال موارد خاص و یا غیرمعمول بود، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. بر این اساس 3 کودک که به تشخیص روانپزشک اطفال و روانشناس کودک، علائم و نشانههای اختلال اوتیسم را داشتند، به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش آزمون تشخیص اوتیسم گیلیام (2006) و پروتکل آیدنتیپلی براساس رویکرد فیلیپس و بیوان (2007) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای تحلیل نمودار، شاخص تغییر پایا، معناداری بالینی، درصد بهبودی شاخصهای POD، PND و محاسبه محفظه ثبات روند و میانه استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که روش آیدنتیپلی بر بهبود مهارتهای تقلیدی در کودکان اتیسم اثربخش بود.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آیدنتیپلی به طور قابل توجهی موجب افزایش مهارتهای تقلیدی کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم میشود. بدینترتیب پیشنهاد میشود که از این روش به عنوان رویآوردی جدید و مکمل در حوزه آموزش و توانبخشی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در کنار سایر درمانهای اصلی استفاده شود.
Purpose: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of Aiden-Poly method on improving imitation skills in children with autism.
Materials and Methods:The research was a single case study with A-B design and follow-up. The statistical population of this study was children with autism spectrum disorder in Tehran Rehabilitation Center. Since the research was looking for specific or unusual cases, purposive sampling method was used. Based on this, 3 children who, according to the pediatric psychiatrist and child psychologist, had signs and symptoms of autism, were selected as the study sample. The data collection tools in this study were Gilliam (2006) Autism Diagnosis Test and Identiplay Protocol based on the approach of Phillips and Biwan (2007). To analyze the data, the methods of graph analysis, stable change index, clinical significance and percentage improvement of POD, PND and trend and middle stability compartment were used.
Findings: The results showed that the ID-Poly method was effective in improving mimicry skills in children with autism.
Conclusion: The results showed that Identiplay significantly increased the imitation skills of children with autism spectrum disorder. Thus, it is suggested that this method be used as a new and complementary approach in the field of education and rehabilitation of children with autism spectrum disorder along with other major therapies.