چکیده:
یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر سرنوشت سازمان ها فرهنگ سازمانی است . هر سازمانی با یک نوع فرهنگ غالب به ارائه خدمات به مشتریان می پردازد؛ بنابراین هر شرکت هواپیمایی که فرهنگ سازمانی قوی تر و یکپارچه تری داشته باشد از سطح مطلوب تری از کیفیت خدمات برخوردار می باشد و رضایتمندی مشتریان و مسافران را بهتر و بیشتر کسب می نماید . در تحقیق حاضر با ارائه مدلی، رابطه بین فرهنگ سازمانی شرکت های هواپیمایی و کیفیت خدمات فرودگاهی آن ها موردبررسی قرارگرفته است و فرهنگ سازمانی با استفاده از مدل دنیسون که شامل چهار محور اصلی درگیر شدن در کار، سازگاری، یکپارچگی و ماموریت می باشد بررسی می شود. داده های موردنیاز برای این تحقیق با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است . این تحقیق ازلحاظ ماهیت کاربردی، اما ازنظر تجزیه وتحلیل پرسش ها، توصیفی و همبستگی است . نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین فرهنگ سازمانی شرکت های هواپیمایی و کیفیت خدمات فرودگاهی رابطه معناداری وجود دارد و شرکت هواپیمایی بافرهنگ مشارکتی در مقایسه با دیگر شرکت های هواپیمایی از سطح کیفیت خدمات فرودگاهی بالاتری برخوردار است .
خلاصه ماشینی:
در تحقیق حاضر با ارائه مدلی، رابطه بین فرهنگ سازمانی شرکت های هواپیمایی و کیفیت خدمات فرودگاهی آن ها موردبررسی قرارگرفته است و فرهنگ سازمانی با استفاده از مدل دنیسون که شامل چهار محور اصلی درگیر شدن در کار، سازگاری، یکپارچگی و مأموریت می باشد بررسی می شود.
(زیتمال ،١٩٨٧) ج ) کیفیت خدمات : میزان سازگاری پایدار با انتظارات مشتری و شناخت مشتری از خدمت خاص (پاراسورامان ، ١٩٩٣) بنابراین با توجه به مطالب بالا، فرضیه پژوهش به صورت زیر قابل بیان است : فرضیه اصلی H١: بین فرهنگ سازمانی شرکت های هواپیمایی و کیفیت خدمات فرودگاهی رابطه معناداری وجود ندارد.
یافته های پژوهش مربوط به فرضیه های فرعی اول تا پنجم برای بررسی این فرضیه میانگین امتیازات داده شده توسط پاسخگویان را بدست آورده و با محاسبه همبستگی بین فرهنگ مشارکتی و کیفیت خدمات فرودگاهی و استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن (٠/٠٦٩٧= r)بدست آمده است و با اطمینان ٩٥ درصد میتوان نتیجه گرفت که :بین فرهنگ مشارکتی شرکت هواپیمایی ماهان و کیفیت خدمات فرودگاهی رابطه معناداری وجود دارد .
یافته های پژوهش مربوط به فرضیه های فرعی ششم تا دهم برای بررسی این فرضیه میانگین امتیازات داده شده توسط پاسخگویان را بدست آورده و با محاسبه همبستگی بین فرهنگ سازگاری و کیفیت خدمات فرودگاهی و استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن (٠١٣٣/=r) بدست آمده است و با اطمینان ٩٥ درصد میتوان نتیجه گرفت که : بین فرهنگ سازگاری شرکت هواپیمایی ماهان و کیفیت خدمات فرودگاهی رابطه معناداری وجود دارد .