چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثرگذاری تمرین های حرکتی ظریف بر ادراک دیداری و شنیداری در کودکان دارای ناتوانی یادگیری در شهر زرین شهر بود. پژوهش حاضر طرحی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل داشت. نمونه آزمایشی شامل تعداد 30 نفر از کودکان پسر ودختر دارای اختلال یادگیری در سال 1401-1400 در مدارس شهر زرین شهر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند گروه آزمایشی به مدت 15 جلسه ی 45 دقیقه ای تحت آموزش تمرینات حرکتی ظریف به صورت گروهی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس اختلال یادگیری، ادراک دیداری و شنیداری، برای کودکان دارای اختلال یادگیری، انجام تمرینات و گرد آوری داده ها به صورت حضوری و با رعایت پروتکل بهداشتی و فاصله انجام شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره در دو مرحله پس آزمون و کنترل، تمرینات حرکتی بر ادراک دیداری و شنیداری در سطح معناداری p<0/05 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تمرینات حرکتی تاثیر مثبتی و معنی داری بر ادراک و شنیداری دارد. بر اساس نتایج این مطالعه، به نظر می رسد با تمرینات حرکتی ظریف می توان عوارض ناشی از اختلال یادگیری در کودکان را کاهش بدهد.
The aim of this study was to investigate the effect of fine motor exercises on visual and auditory perception in children with learning disabilities in Zarrinshahr. The present study had a quasi-experimental design of pre-test-post-test with a control group. The experimental sample consisted of 30 boys and girls with learning disabilities in 1401-1400 in Zarrinshahr schools were selected by available sampling method and were divided into experimental and control groups. The experimental group lasted for 15 sessions of 45 minutes. were trained in fine motor exercises in groups. To collect data from the scale of learning disability, visual and auditory perception, for children with learning disabilities, exercises and data were collected in person and in accordance with the health protocol and distance. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance in two stages of post-test and control, motor exercises on visual and auditory perception at a significant level of p <0.05. The results showed that motor exercises have a positive and significant effect on perception and hearing.
Conclusion: Based on the results of this study, it seems that with gentle motor exercises, the complications of learning disabilities in children can be reduced.
خلاصه ماشینی:
این اتفاق یک چرخه منفی ایجاد میکند زیرا این کودکان فرصت کمتری برای تمرین و بهبود مهارت های حرکتی ظریف خود دارند (بهادری خسروشاهی، 13 > بنابراین از مهمترین عوامل مرتبط با مشکلات ویژه در یادگیری، کاستی در توجه و تمرکز، ادراک دیداری و شنیداری است که معمولا با مشکلاتی در ارتباط بین اعضای بدن خود و دیگران، هماهنگی بین چشم و دست، تشخیص راست و چپ، بالا و پایین، توالی حروف و کلمات مشخص می شود و یافته های پژوهشگران مختلف حاکی از آن است که افراد دارای ناتوانی یادگیری معمولا در ادراک دیداری و شنیداری با مشکل مواجه هستند و کارلسون، رو 3 y"/>y"/>(2013)، نیز بیان کردند که بین مهارت های حرکتی و ادراک دیداری و شنیداری رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و نتایج مطالعه مندز و همکاران(2020) بر روی 305 کودک 6 تا 8 سال نشان داد که آموزش مهارت های حرکتی و فضایی بر عملکرد ریاضی کودکان تاثیر گ .
بنابراین آموزش گروهی تمرینات حرکتی بر ادراک دیداری کودکان دارای ناتوانی یادگیری مؤثر بوده است و میزان این تأثیر در مرحله پس آزمون 71/.
بنابراین آموزش گروهی تمرینات حرکتی ظریف بر ادراک شنیداری کودکان دارای ناتوانی یادگیری مؤثر بوده است و میزان این تأثیر در مرحله پس آزمون 76/.