چکیده:
یکی از مهمترین و اساسیترین مهارتهای زندگی، مهارت اعتمادبهنفس است. افرادی که دارای اعتمادبهنفس بالایی هستند، در کار، تحصیل و زندگی موفق هستند، نقاط ضعف و قوت خود را میدانند و راههای رسیدن به موفقیت را به سرعت طی میکنند. می توانند نظرات خود را بیان کنند، از شرایط نامطلوب انتقاد کنند. همچنین اعتماد به نفس به افراد شجاعت، قدرت جسارت و ریسک پذیری می دهد. این پژوهش با هدف بررسی مفهوم اعتمادبهنفس و راهکارای افزایش آن در بین دانشآموزان انجام شده است. در این پژوهش به بررسی مفهوم اعتمادبهنفس و ویژگیهای افراد دارای اعتمادبه نفس پرداخته شده، همچنین در پایان پژوهش راهکارهایی برای افزایش اعتمادبهنفس بیان شد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده که با استفاده از منابع کتابخانهای مورد بررسی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
نتایج این تحقیق نشان داد که خصوصیاتی از جمله دوست داشتن و راضی بودن از خود، اهمیت ندادن به گفتار و اندیشه دیگران درباره خود و دنبال نمودن هدف خود، طرحریزی اهداف جدید و نگریستن به آینده و کسب تجربه از گذشته را از ویژگیهای افراد دارای اعتمادبهنفس بالا و ناتوانی در درک و بیان خواستهها و نیازهای خود، ناتوانی در برقرار کردن ارتباطهای بین فردی و اجتماعی، خجالتی بودن و احساس شرم داشتن را از ویژگیهای افراد دارای اعتمادبهنفس پایین بیان میدارد Erol, Orth امیری(1396) تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اعتمادبهنفس و خودتنظیمی بیماران مبتلا به سرطان را مورد بررسی قرار داد.
علاوه بر این، عوامل دیگری نیز وجود دارد که از جمله آنها باورهای مخربی در مورد عدم تمایل به موفقیت در یادگیری دارند(روبیو 1 ، 2007) و بر این باور هستند که مطالبی که در کلاس آموزش میبینند و مطالبی که خودشان مطالعه میکنند را یاد نمیگیرند و این افکار منفی ناشی از عدم اعتمادبهنفس است و باعث ترس و اضطراب و ناامیدی و درنتیجه افت تحصیلی و در مواردی منجر به ترک تحصیل میشود.
پژوهشها حاکی از Bong and Clark Bong and Skaalvik Marsh Totan Kort-Butler and Hagewen Erol and Orth این است که یک سوم تا نیمی از نوجوانان با مشکل اعتمادبهنفس پایین به ویژه در اوایل نوجوانی درگیر هستند(بادل 1 و همکاران، 2013).
8- مقایسه با دیگران و حسادت کردن: افراد فاقد اعتمادبهنفس و عزت نفس به طور مداوم خود را با دیگران مقایسه میکنند و تصورشان این است که دیگران از آنها بر ترند.