چکیده:
قرآن کریم و احادیث معصومین علیهم السلام در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و اخلاقی، دستوراتی را آورده که نه تنها در عصر خود، که در اعصار بعدی نیز کار آمد بوده است. از جمله این امور، بحث مهریه است که فرامین و دستورات قرآنی موید آن است. قرآن کریم و احادیث برای زنان، اعتباری را رقم زده اند که فراتر از آن متصور نیست. روش تحقیق در این پژوهش نقلی قرآنی، با رویکرد تحلیلی توصیفی و گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای می باشد. نتیجه از جمله حقوقی که در اسلام برای زنان مقرر شده مهریه می باشد که در آیات قرآن کریم و احادیث معصومین علیهم السلام هست. در باره اینکه مهریه حق زن می باشد و به خود او تعلق دارد نه به دیگری، روایات نشان می دهند که پیغمبر اکرم (ص) به هیچ وجه حاضر نبود زنی را بدون مهر در اختیار مردی قرار دهد و روایات فراوانی در این زمینه از پیشوایان دینی به ما رسیده که همه اینها موید این مطلب است که اسلام ارزش خاصی برای زن قایل است. اسلام بر خلاف بی عدالتی های ملل و اقوام دیگر، همه گونه ارزش و شخصیت و آزادی و حقوق انسانی را برای زن ها قایل شده به طوری که هیچ آیین و ملتی در هیچ دوره از ادوار زندگی مانند دین مبین اسلام آن را مراعات نکرده است. از آن جا که زنان در خانواده دارای نقش ویژه ای هستند، تسهیلات ویژه جهت ایفای این نقش برای آنان در نظر گرفته شده است. در این مقاله سعی بر این شده ضمن بررسی بحث مهریه، از منظر قرآن کریم و احادیث معصومین علیهم السلام واژگان هم ارز آن هم بررسی شود.
خلاصه ماشینی:
نتيجه : از جمله حقوقي که در اسلام براي زنان مقرر شده مهريه مي باشد که در آيات قرآن کريم و احاديث معصومين عليهم السلام هست .
در باره اينکه مهريه حق زن مي باشد و به خود او تعلق دارد نه به ديگري، روايات نشان مي دهند که پيغمبر اکرم (ص ) به هيچ وجه حاضر نبود زني را بدون مهر در اختيار مردي قرار دهد و روايات فراواني در اين زمينه از پيشوايان ديني به ما رسيده که همه اينها مويد اين مطلب است که اسلام ارزش خاصي براي زن قائل است .
در قرآن کريم و روايات حقوق زنان را در عرصه خانواده و اجتماع ارتقا داده و آن را سامان بخشيده ، از جمله اين حقوق ، حقوق مالي آنان در امر ازدواج است خداوند در آيات شريفه به حقوق مالي زن اشاره کرده و از همسران خواستار پرداخت مهريه زنان مي باشد.
با توجه به بحث معناشناسي شناختي، تعبيري که قرآن از مهريه نموده صداق است ، صداق بي شک ضمن آن که بار حقوقي دارد، پايه اي کاملا اخلاقي نيز دارد، زيرا مويد صداقت و ابراز وفاداري زوج در برابر زوجه است ، که آن را به عنوان هديه و پيشکش به زن تقديم مي کند و اين عطيه و پيشکش در واقع نشانه اي از صداقت مرد نسبت به زن است .
قرآن کريم و روايات ائمه ، مهريه را به عنوان پشتوانه ي محکم حقوق اجتماعي زن که حق مسلم او بوده ، تبيين کرده است در حالي که در عصر جاهليت هيچگونه حقوق مالي و ارزش معنوي براي زنان قائل نبودند.