چکیده:
لذت از اموری است که انسان همواره آن را جست و جو کرده و به دنبال آن است و از آلام دوری میکند چرا که این مساله با
سعادت دنیوی و اخروی اوگره خورده و به دلیل اهمیت موضوع همواره فلاسفه به آن پرداختهاند. سرور در برابر حزن نه تنها
امروزه بلکه قرن هاست که ذهن اندیشمندان را برای طرح و بحث این موضوع را به خود مشغول کرده است. و نیز نکته بسیار
مهم رفع آلام برای زندگی بهتر و رسیدن به کمال می تواند عاملی برای طرح این موضوع باشد.و سوال مهم از ماهیت لذت و
الم و تاتیر آن در زند کی اانسان که بسیار حانز اهمیت است و ملاسعی داریم در اینجابه نظر علامه طباطبایی درااین زمینه
بپردازیم. مساله اصلی این پژوهش این است که دیدگاه علامه طباطبایی در مورد لذت و الم چیست؟این تحقیق ،تحقیقی است
که به مباحث مطرح شده در فلسفه و الهیات می پردازد و روش تحقیق انتقادی است که محقق تلاش می کند علاوه بر گزارش
اطلاعات حاصل از تحقیق به ارزیابی داده ها و اثبات ان نیز بپردازدو نگارنده سعی دارد به بازسازی اندیشه های این فیلسوف
بپردازد. یافته های تحقیق حاکی از است علامه طباطبایی از آن جایی که در عوالم وجودی ، عقل را بالاترین عالم میان عوالم
سه گانه میداند و آن را از لحاظ وجود و هستی نزدیک ترین به مبدا اعلی و عالم عقول مجرد می داند ، عقیده دارد نظام عقلی
بهترین و استوارترین نظام ممکن است و آن را قوی ترین عالم می داند چون فعلیت آن تام است.ایشان بالاترین نوع لذات و آ
لام را لذات و آلام عقلی می داند و آن را شدیدترین و قویترین لذات و آلام نفسی می داند چون مجرد از ماده و دارای ثبات و
دوام است.
خلاصه ماشینی:
نسبت سنجی فلسفی افعال، تفکر و اختیار انسان با لذت و الم از دیدگاه علامه طباطبایی سیده معصومه افتخاری 1 ، محمود صیدی 2 1 کارشناسی ارشد دانشگاه شاهد،ایران (نویسنده مسئول) 2 استادیار،گروه فلسفه و حکمت اسلامی،دانشگاه شاهد، ایران چکیده لذت از اموری است که انسان همواره آن را جست و جو کرده و به دنبال آن است و از آلام دوری میکند چرا که این مسأله با سعادت دنیوی و اخروی اوگره خورده و به دلیل اهمیت موضوع همواره فلاسفه به آن پرداختهاند.
(همان، 240) نوآوری این تحقیق از آنجایی است که در تبیین و استدلال مفهوم رنج و لذت، به این نتیجه رسیده است که رنـج و لذت، کیفـی نفسانی است که با فراهم شدن عناصر و شرایطی چون وجود منشأ رنج و لذت ، امکان ادراک و علم بـه امر منافر و نیز دستیابی به آن ، اذعان به منافرت و توجه یافتن به امر منافر از همان جهـت کـه منافر است تحقق می یابد.
در تحلیل مفهوم لذت و الم ، به این نتیجه رسیده است که لذت و الم، کیفـی نفسانی است که با فراهم شدن عناصر و شرایطی چون وجود منشأ لذت و الم، امکان ادراک و علم بـه امر منافر و نیز دستیابی به آن ، اذعان به منافرت و توجه یافتن به امر منافر از همان جهـت کـه منافر است تحقق می یابد.