Skip to main content
فهرست مقالات

مضحکه، یعنی بیومکانیک

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 30 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : بیومکانیک، میرهولد، تئاتر، مضحکه، بازیگر، تماشاگر، ضرباهنگ، حرکت، تمرین‌های، هنر

خلاصه ماشینی:

"» این گفته بدان معناست که بازیگر نمی‌گذارد تنش از ضرباهنگ‌های‌ گفتار پیروی کند:همزمانی بین ضرباهنگ‌های گفتاری و جسمانی باید از هم‌ بگسلد. می‌اندیشیدند که تمایل‌ به انجام وظیفه‌ای خاص و کار برای تبلور این وظیفه باید تمام وجود بازیگر را درگیر کند. بدن انسان که صاحب انعطافی گویا و مطلوب‌ صحنه است،در کجا باید به بالاترین مرتبهء تکامل‌ خود برسد؟در حرکت موزون چون این حرکت، تحرک بدن انسان در قلمرو ضرباهنگ است. میرهولد آشکارا از چیزی نام می‌برد که‌ بازیگر قصد دارد با حرکت آن را به درون شبکهء تارهای خود بکشاند و آن‌ حس‌های تماشاگر است. » بازیگر باید بتواند ترکیبی بیافریند که در برگیرندهء جوهر تضادها باشد و این ترکیب باید با شکل‌پذیری،با الگویی از حرکت‌های تئاتر که میرهولد آنها را هم‌رقص می‌نامیدند،تحقق یابد. میرهولد در سال 1914 کارگردان گروه تئاتر امپریال‌6بود،اما کارگاهی‌ هم به راه انداخت و با هنر جویانش به جستجوی پاسخی به دل مشغولی‌ دیرینه‌اش پرداخت،که بازیگر چطور باید روی صحنه حرکت کند،چگونه‌ باید الگویی از حرکت‌ها را نقش‌زند که رابطهء ملموس بازیگر-تماشاگر را در سطح حسی برقرار کند؛قبل از آن‌که درگیر تفسیر عقلی و روانشناختی‌ شود؟برنامهء کارگاه او شامل حرکت،موسیقی،دومیدانی،شمشیربازی،پرتاب‌ دیسک،اصول بنیادین کمدی بداههء ایتالیایی،تمرین‌های سنتی تئاترهای‌ قرن هفدهم و هجدهم اروپا،قواعد نمایشی هندی،قواعد صحنه‌پردازی‌ و بازیگری تئاترهای ژاپنی و چینی بود. »قصد این نبود که تمرین‌های بیومکانیک را در اجرا نشان بدهیم‌ هدف از آنها معنا دادن به حرکت آگاهانه بود و این‌که چگونه باید در فضای‌ صحنه حرکت کرد. mere hold'first attempts at astylized theatre pp."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.