چکیده:
در بین فعالیتهای ورود به بازارهای بینالمللی، انتخاب بازارهای هدف یک فعالیت کلیدی و راهبردی محسوب میشود و از طرفی تصمیمگیری در خصوص انتخاب اینگونه بازارها کاری پیچیده و مشکل است. در این مقاله سعی شده با بررسی ادبیات موضوعی؛ به هدف اصلی که تدوین چارچوب فرایند ارزیابی و انتخاب نظاممند بازارهای هدف صادراتی صاایران است، با شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب بازارهای هدف و با بهرهگیری از رویکرد آمیخته(روش توصیفی- تحلیلی) و همچنین انتخاب حجم نمونه آماری هدفمند قضاوتی متشکل از 45 نفر خبرگان حوزهی صادرات، چارچوب یادشده ارائه گردد. روایی پرسشنامه به تأیید خبرگان و پایایی نیز با استفاده از آلفای کرونباخ(856/0) محاسبه و تأیید شد. نتایج از یافتههای تحقیق مبین این مطلب است که 65 عامل در انتخاب بازارهای هدف صاایران تأثیرگذار هستند که بهعنوان محور اصلی چارچوب فرایند ارزیابی نظاممند این بازار انتخاب و ارائه شد و در حوزهی تحلیل مصاحبهها، دو دسته عوامل ابلاغی و الزامی سلسله مراتب شامل؛ عوامل بالادستی امنیتی و عوامل امنیتی متحدین کشور احصا شد و بهعنوان معیارهای غربالگری نهایی در فرایند انتخاب بازارهای هدف لحاظ شدند.
Among the activities to enter international markets, the selection of target markets is a key and strategic activity, and on the other hand, deciding on the selection of such markets is a complex and difficult task. In this article, we have tried to review the thematic literature; The main goal is to develop a framework for the process of evaluation and systematic selection of export target markets of Iran, by identifying the factors affecting the selection of target markets and using a mixed approach (descriptive-analytical method) and also selecting a targeted statistical sample of 45 experts. In the field of exports, the mentioned framework should be provided. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and the reliability was calculated and confirmed using Cronbach's alpha0.856).).The results of the research show that 65 factors are influential in selecting the target markets of Iranians, which was selected and presented as the main axis of the systematic evaluation process of this market. Upstream security factors and the security factors of the country's allies were counted and considered as the final screening criteria in the process of selecting the target markets.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله سعي شده با بررسي ادبيات موضوعي به سؤال اصلي که «چارچوب فرايند ارزيابي و انتخاب نظام منـد بازارهاي هدف صادراتي صاايران چيست » پاسخ داده شود؛ بدين منظور عوامل مؤثر بر انتخاب بازارهاي هدف بـا بهره گيري از روش جمع آوري آميخته شناسايي شد.
- مدهوشي و همکاران (١٣٩٤) در مقاله اي با عنوان «ارائۀ چـارچوبي بـراي ارزيـابي و انتخاب بازارهاي بين المللي » در چهارمين همايش ملي علوم مديريت نوين ، اذعان داشته انـد که شرکت ها براي باقي ماندن در صحنۀ رقابت در هزارة جديد ناگزير از تعامل با بازارهـاي جهاني هستند؛ اين امر مسـتلزم شناسـايي و ارزيـابي بازارهـاي مختلـف و نهايتـاً انتخـاب مناسب ترين بازار براي صادرات است .
پس از تحليل واقعي محيط و درک درسـت و کـاملي از حـوزة موردمطالعـه سـاير عوامل مؤثر و مرتبط با عنوان احصا و تعيين شد؛ به اين ترتيب کـه در ايـن مقالـه بـه منظـور تشريح پديدة چارچوب فرآيند ارزيابي و انتخاب نظام منـد بـازار هـدف صـادراتي شـرکت صاايران ، وزن اصلي به داده هاي کمي اختصاص يافت اما از داده هاي کيفـي بـراي تشـريح ابعاد مختلف عنوان يادشده نيز استفاده شد؛ همچنين فرايند گردآوري داده هـا در دو مرحلـه به انجام رسـيد.
. 1International market selection (IMS) بررسي معيارهاي (عوامل ) انتخاب بازارهاي بين المللي در مطالعات داخلي و خارجي مرور پژوهش هاي انتخاب بازارهاي هدف صادراتي نشـان مـيدهـد محققـان داخلـي و خارجي مختلف بنا به شرايط موضوع موردمطالعه اهـداف متفـاوتي را از موضـوع انتخـاب بازارهاي هدف دنبال کرده اند.